Glittertinden og et skyfritt Jotunheimen (17.08.2016)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Ascents Glittertinden (2,452m) 17.08.2016
Visits of other PBEs Glittertinden hull i fjellet (2,444m) 17.08.2016

Rett og slett fantastisk! Helt magisk!

Etter turen opp tidligere i sommer hvor det ble fullstendig whiteout på toppen med null sikt, bestemte jeg meg for å overvåke værmeldingene over Jotunheimen, for så å returnere så snart det så ut til å bli klarvær over hele området. Siden sjekket jeg yr.no jevnlig, og endelig skulle det dukke opp fullt solsymbol over hele Sør Norge som skulle vare i to hele dager. Da var det bare å melde en feriedag midt i uka, og kaste seg i bilen. Kimi ble selvfølgelig med. Vi overnattet på hytta i Heidal, og stod opp til strålende vær dagen etter. Kjørte inn til parkeringsplassen ved grensa ved nasjonalparken i Veodalen og syklet inn til Glitterheim. Hadde med egen sykkel denne gangen, men det er strengt tatt ikke nødvendig ettersom de leier ut fullt brukbare sykler til 150,- tur-retur.
Glittertinden sett fra Storkroken i Veodalen

Parkerte sykkelen på Glitterheim og startet den tøffe turen oppover. Etterhvert som høydemeterne ble forsert, kom etterhvert flere og flere kjente topper til syne mot den knallblå himmelen. Kjente iveren booste fysikken, og økte tempoet oppover i steinura. Allerede etter 1 time og 58 minutter stod vi på toppen!

Snart oppe på toppen av Glittertinden
 På Glittertinden med Galdhøpiggen i bakgrunnen.

For en utsikt!! Det som slår meg der jeg står og nyter utsikten er hvor tett innpå alt virker. Har jo sett mange fine bilder fra Jotunheimen, men med egne øyne blir det et helt annet perspektiv. Rett og slett magisk!

Etter å ha delt den obligatoriske Herbalife snackbaren på toppen, tok vi turen videre vestover og sjekket ut det skumle hullet i fjellet der. Derfra får man dessuten et mektig skue av selve toppen.

Hullet som fører rett ned i avgrunnen på Grotbrean
Glittertinden sett fra vest. Folk synes på toppen. Heidalsmuen (Mukampen) synes langt i bakgrunnen.