Ørkesløs tur på Skagsflye med høy sumpfaktor (03.09.2016)

Written by Stigun GSM

Ascents Marsteinhøgda (1,384m) 03.09.2016
Visits of other PBEs Storeskag parkering (1,115m) 03.09.2016 12:00

Hadde planer om Nørdre Langsua i dag. Tok av ved Hegge og kjørte bomveien i retning Storeskag. Tendenser til kø ved bompasseringen etter at bilen foran oss styrte noe voldsomt med å få betalt; enden på visen ble at ansvarlig for bomstasjonen måtte ringes opp. Gikk sikkert 15-20 minutter på denne "kommersen". Vel framme ved Storeskag parekering opplett og sol, men noe kald vind fra sørvestlig retning. Lette litt etter sti, valgte sørlig stitrase over Skagsflye, noe vi snart skulle få angre på. Hadde håpet på at stien var lagt i all hovedsak på tørre godt drenerte grusrygger, men sådant underlag viste seg å være unntaket heller enn regelen. Her var mye myrete og gjørmete partier og flere steder vassing/vading over bekker etter alt regnet de siste dagene. Ei heller var stien lagt " luftlinje" og vi brukte rimelig lang tid før vi ankom Bøllhaug. Herfra svingte vi i nordlig retning mot Bøllhaugen som vi passerte på vestsiden. Herfra litt ned i et søkk før vi begynte å stige oppove, først langs basis av sørøstryggen mot Marsteinshøgde. På en stein her spiste vi matpakken i kald sur vind, og mitt kjære turfølge begynte allerede her å signalisere rimelig laber motivasjon i forhold til å fortsette videre mot Langsuene, som; selv om vi kunne se Søre ganske så tydelig, reelt sett fortsatt var et godt stykke unna. Det ble derfor et lett valg at vi stakk oppom Marsteinshøgda 1384, og her oppe kunne vi beskue begge Langsuene såvel som dominerende Skaget i vest.

Marsteinshøgda 1400 moh 2 km unna

Det var heller ikke stemning for å fortsette til Marsteinshøgda 1400 moh vel 2 km lenger nord, og vi tok derfor peiling på returen, som vi la til den nordlige stitraseen over Skagsflye. Her var det også ganske bløtt, men likevel klart enklere enn det sørlige trasevalget vi hadde valgt tidligere på dagen.
Fra Marsteinshøgda 1384 mot Langsuene; Søre mest markert til høyre

Dette ble en dag med høsting av praktiske erfaringer mer enn 100pf-topper(og kommunetopper..); Storeskag over Skagsflye; særlig i perioder med mye nedbør, og særlig sydlig stitrase, er IKKE en anbefalt rute til Nørdre Langsue på sommerstid...