Bursdagstur til Store Venjetind (05.09.2016)

Written by MonaK (Mona Kvernberg)

Start point Vengedalen (540m)
Endpoint Vengedalen (539m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Store Venjetinden (1,852m) 05.09.2016

I anledning 40-års dagen min i sommer dro skiftleder til med å gi meg gavekort på en skikkelig fjelltur. Jeg skulle få velge fjell og ta med en turkamerat. Han skulle sørge for sikkerheten og nødvendig utstyr. Mine tanker falt fort på Store Venjetind. Dette fjellet har for meg sett forlokkende og utilgjengelig ut, men nå var det plutselig mulig. PT, Makker og fast turkamerat Kari Anne (kjært barn har mange navn) fikk tilbud om å bli med, og var ikke akkurat tungbedd. Vi sirklet oss inn på fridag mandag 5.sept og bestilte i den anledning finvær. Værgudene skjønte tydeligvis at akkurat denne dagen gjorde de lurt i å spille på lag. HP på vaktlaget slengte seg også med på turen. Han tok på seg å være sjåfør og kameramann.
Vi fulgte nordryggen og normalruta.
Dette ble en fantastisk tur med en del klyving siste 1/2 opp mot toppen. Et parti oppunder toppen sikret Arnt Owe oss med tau. Dette føltes betryggende, ikke minst da vi skulle ned igjen.

Vi starta turen i skygge, og ble premiert med sol og fantastisk utsikt oppe i skaret. Her tok vi en matbit og fikk på oss klatreselene slik at alt var klart til senere.
AO sikret oss med tau opp det mest utsatte partiet oppunder toppen.
Gjengen, store deler av vaktlag 4, samlet på toppen.
Kari Anne med utsikt mot Kvanndalstind og Torshammeren.
AO har utbedret festet rundt steinblokka ved å sette på et nytt tau. HP rappellerer ned.
Artig å være på tur med disse tre folka. Her på vei ned igjen til middag og egnet drikke på Næs.