Grønliskarstinder og Lauvåshaugen (04.09.2016)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Ascents Vest for Grønliskardstinden (1,812m) 04.09.2016
Grønliskardtinden (1,926m) 04.09.2016
Lauvåshaugen (1,018m) 04.09.2016

Tur alene. Med sekk pakket for overnatting trasker jeg iveg innover Geitådalen lørdag ettermiddag. Været er ikke av det beste men jeg blir forskånet fra de værste regnbygene. Det er langt og tungt innover Geitådalen, og jeg er glad da jeg kommer opp i salen mellom topp 1809 og 1765 på Eggekollan. Nå er det bare medbakke til jeg skal slå leir! Tar sikte på skaret mellom Grønliskarstinden og Flatfjellet og finner en fin leirplass ved et lite vann på ca. 1550 moh. Har ikke før fått opp teltet før det begynner å regne og blåse, og slik fortsetter det til morgenen etter. Det blir ei lang natt i et trangt telt! Da været letter på søndag morgen pakker jeg lett sekk og orienterer meg mot Grønliskarstinden. Tåka ligger tjukk så det blir å gå etter GPS. Møter nysnøen på ca. 1800 moh. og det blir glatt og vondt å gå, men kommer da opp til slutt. Men den flotte utsikten som Grønliskarstinden er så kjent for, uteblir. Fra toppen fortsetter jeg nordvestover til Vest for Grønliskarstinden, 1812 moh. Litt bedring i været nå men fortsatt tåke som kommer og går. Returnerer til leiren via botnen nord for Eggekollan. Det er grovuret og vanskelig terreng her, men finner noen snøbreer som forenkler returen. Nede ved teltet igjen blir det en rask lunsj før leiren blir ryddet og turen tilbake til bilen kan starte. Er ved bilen igjen ved 16-tida. Hele turen blir på drøye 32 km.
Kjører så til Kvamsfjellet for å overnatte der. Rekker også oppom Lauvåshaug før det blir mørkt. Kun 100 m å gå til denne toppen. Finner fin overnattingsplass ved Tjønnsætrin; utgangspunkt for neste dags tur.

Går fra P-plass nederst i Geitådalen.
Innover Geitådalen.
Høstfargene begynner å komme i Geitådalen.
Veslbotn passeres.
Fra oppstigningen til Eggekollan. Aursjøen skimtes nede i dalen.
Når man kommer over på østsida av Eggekollan viser endelig Grønliskarstinden seg fram.
Rekker akkurat å få opp teltet før det begynner å regne.
Grønliskarstinden, 1926 moh.
Vest for Grønliskarstinden, 1812 moh.
På toppen av Vest for Grønliskarstinden, 1812 moh.
Da tåka endelig forsvinner er det enkelt å finne igjen teltet.
Tilbakeblikk mot Grønliskarstinden. Tåka har igjen lagt seg over toppen.
Raster ved denne store steinen nedenfor Geitåhøe.
Lauvåshaugen fra Tjønnsæterfjellet i øst.
På toppen av Lauvåshaugen, 1018 moh.

Missing title

Written by Peregrinus 11.09.2016 20:34

fine bilder, og laaang turrapport.