Stryn/Eid: Blåfjellet (05.09.2016)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Ålandsleite (400m)
Endpoint Ålandsleite (400m)
Ascents Blåfjellet (1,003m) 05.09.2016

En fantastisk flott dag som i dag ble nyttet til å plukke en 50 pf topp som jeg har tenkt lenge på, men som jeg på en måte har "spart" på en stund. Skulle på nattevakt senere på kvelden og hadde litt ærend hjemme, så det passet egentlig greit med en ikke altfor tidkrevende tur. Blåfjellet ligger nært med kort kjøring fra Lote og er en av dem på Eids pf 50 liste som ligger flott til ved siden av Glitteregga med nydelig utsikt både sørover mot Gloppen, innover mot Stryn og nordover mot Hornindalsvatnet og Sunnmøre.

Jeg fikk med meg Bjørn (Bastolen) i dag og vi kjørte Panoramavegen inn til Randabygda og parkerte oppe ved skianlegget ved Ålandsleite hvor jeg har tidligere kunn har gått vinterturer til Glitteregga.

Vi fulgte en traktorvei noen få hundre meter før vi tok en snarvei gjennom terrenget opp til Ålandsstøylen. Her var jeg usikker på om vi ville finne et godt tråkk, så vi siktet oss inn på en passelig rygg for å komme oss opp i høyden. Her fant vi ganske raskt ei rås som gikk akkurat i den retning vi ønsket oss, oppover mot Geileegga. Dette gjorde turen meget lettgått og grei! Flott skue fra ryggen vestover mot Blåfjellet ned mot Hornindalsvatnet.

Vi tok oss en obligatorisk matpause på toppen før vi returnerte ca samme vei ned igjen. Denne litt anonyme toppen som ligger tett opp til Glitteregga var en flott turopplevelse som jeg gjerne gjentar ;-)