Sykkeltur II Skotjernfjellet og Paradiskollen Oslomarka komp (04.09.2016)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Kosrvatnet (586m)
Endpoint Harestua (287m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Paradiskollen (670m) 04.09.2016
Skotjernfjellet (651m) 04.09.2016

Syklet fra Korsvatnet opp til retning mot Skotjernfjellet forbi veien som går til Snellingen. Tok litt feil på stien opp. Tok rett fram i steden for å dreie rett til venstre like etter start. Måtte etter hvert ta en annn kurs og gikk opp en bratt skråning med noe løs ur og mose. Når en kom på toppen var det flott utsikt på bart fjell. Selv toppen ligger lenger øst og har nesten ikke utsikt. Gikk om Bukkhornhøgda tilbake og fant da en fin sti å følge ned. Det var fin høstfarger og utsikt flere steder.

Toppen av Skotjernfjellet
De fine bergflatene før toppen
Vakre høstfarger med utsikt
Flere flotte utsiktspunkt på nedturen

Etter Skotjernfjellet ble det sykling ned mot Harestua og tok av opp mot Solobservatoriet. Sykla forbi Piperen og tok en traktorvei fra den innerste delen av veien. Tok litt feil etter hvert men fikk justert kursen inn til stien opp mot Paradiskollen. Stor varde og flott utsikt utover hele Oslomarka. Det var fint og nesten symbolsk å avslutte Oslomarka her, med utsikt ut over mange av de toppene som en har vært på sist året.