To Grodjuvenuter (10.08.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Rjoanddalen, Mjølfjell (645m)
Endpoint Rjoanddalen (645m)
Ascents Grodjuvenuten (1,240m) 10.08.2011
NV av Grodjuvenuten (1,300m) 10.08.2011

FLOTT TUR TIL GRODJUVENUTENE

GRODJUVENUTEN
Astrid og jeg kjørte inn til bommen i Rjoanddalen ca. en km fra Mjølfjell stasjon. Rjoanddalen er et militært øvingsområde, og denne dagen var det heist rødt flagg ved bommen som varsel om at det foregikk skarpskyting i området. Vi ringte og snakket med noen militære som sa det var OK å gå inn i området i den retningen vi hadde tenkt oss, og at de merkelig nok ikke hadde myndighet til å stoppe oss fra å gå tur i området!? Uansett - vi begynte å gå kl 1230. Grodjuvenuten er et ganske så karakteristisk fjell når en står i Rjoanddalen og ser mot nord. Et stort, grått fjellmassiv av lyst fjell med svært lite vegetasjon. Vi fulgte veien ca. 2.4 km innover i dalen før vi tok av mot venstre innover og oppover mot Grodjuvet. Etter i underkant av en km på ca. 850 moh forlot vi veien, og gikk rett nordover og relativt bratt opp sørskråningen av Grodjuvenuten. Mye løs stein, men ellers greit å komme seg opp. Det begynte så smått å regne, og regntøyet kom på. På vei oppover hadde vi flere ganger fornemmelsen av å bli beskutt da vi hadde utsikt rett mot det militære øvingsområdet og hørte kraftige skytesalver. Men vi fikk heldigvis ingen indikasjoner på at de skjøt i vår retning, så det var nok bare en litt ubehagelig følelse å gå i et område såpass eksponert i forhold til skytingen. Vi kom opp på platået på ca. 1100 moh og derfra var det lettgått videre nordover til den flotte steinvarden på Grodjuvenuten 1240 moh. Toppen ligger lenger mot NØ enn det vi hadde trodd. Været var nå blitt mye bedre, og det var flott utsikt mot Rjoandeggi Nord mot øst, Mjølfjellet og Skorafjellet i sør og NV av Grodjuvenuten i NV.
GPS 6736259 0381530. Fra toppen kunne vi se jernbanesporet krysse Rjoandåni og området der vi hadde parkert bilen. Oppe på toppen kl 1540.

Grodjuvenuten sett fra Rjoaddalen i sør
Toppvarden på Grodjuvenuten. Utsikt sørover mot Raundalseggen.
Fra Grodjuvenuten mot Såtedalen i NØ.

Vi gikk så ned langs vestsiden av Grodjuvenuten til Skyttargluggane. Fortsatt bare stein og nesten ingen vegetasjon.

NV AV GRODJUVENUTEN
Matpause nede i Skyttargluggane hvor det var litt mer vegetasjon og rennende vann. Været var nå blitt mye bedre, lettskyet og ganske stille. Vi fortsatte til den navnløse nabotoppen i NV på 1300 m. Fra Skyttergluggane gikk vi direkte mot toppen langs et lit søkk i terrenget. Her var det veldig fint å gå i grønn vegetasjon og mye mindre ur enn til nabotoppen. Oppe ved den flotte steinvarden kl 1720. GPS 6737583 0379865. Fin utsikt mot Åmidlenuten 1374 og Kaldanuten i SV og Bjørndalskamben (1112) i nord. Tilbaketur sørover til den sørlige delen av Skyttargluggane nær 1064 vannet. Her er det en stor og særmerket, ca. 4 m høy stein med en liten oppbygget varde på toppen og ryddet plass for overnatting for en person på nordsiden av steinen. Denne steinen kalles for Askjelsteinen etter jegeren Askjel Øvsthus (1803-1876) fra Reimegrend som ofte skal ha overnattet ved steinen (Reimegrend fra bondsamfunn til hyttegrend, side 112, Reidar Reime, Voss 2011). Videre ned i Grodjuvedalen hvor Forsvaret har laget vei ca. 800 m lenger innover dalen enn det som står på kartet. Her er det og laget en betongbro over Grodjuveelvet (GPS 6734992 0379845). Tilbake til utgangspunktet ca. 3 km på vei med regnvær siste kvarteret. Flott tur i til dels meget goldt, men spesielt landskap som vi ikke har gått mye i tidligere.

NV av Grodjuvenuten sett fra Grodjuvenuten.