Gaustatoppen + toppen av Hjartdal (03.09.2016)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Start point Stavsro (1,169m)
Ascents Gaustaråen (1,614m) 03.09.2016
Gaustaråen punkt SØ for topp (1,615m) 03.09.2016
Gaustatoppen (1,883m) 03.09.2016
Visits of other PBEs Gaustatoppen turisthytte (1,835m) 03.09.2016
Stavsro (1,173m) 03.09.2016

sofiestromme (Sofie Hammernes Strømme) spurte om jeg ville ta en tur til Gaustatoppen. Jeg har vært der før, men da med 10-15 meter sikt + har ikke vært innom Hjartdals kommunetopp, så en ny tur til Norges største utsikt hørtes absolutt ikke dumt ut.
Plukka hu opp på Hokksund stasjon klokka 12 før vi satte kursen mot nordvest. Vi kunne dratt mye tidligere men ville prøve å unngå de helt store folkevandringene oppover. På veien opp tok vi oss også tid til en liten stopp på Heddal Stavkirke.
Vi ankom Stavsro litt før klokka 2. Her var det som vanlig mange biler parkert langs veien pga. full parkeringsplass. Jeg satset på at de som hadde fått plass på parkeringsplassen var i ferd med å reise hjem nå. Dette viste seg å være riktig å vi fant fort en ledig plass. Etter litt pakking startet vi å tusle oppover ganske nøyaktig klokka 2. Oppover møtte vi en liten haug med folk som var på vei nedover i kø. Etter 1,7 kilometer valgte vi å ta av stien for å gå rett mot høyeste punkt i Hjartdal. Her var det først over en liten luretopp, ned noen høydemeter før siste stigning mot kommunetoppen. Vi fant fort riktig varde. Her ble det litt sjokkis før vi fortsatte mot Gausta.

Gaustatoppen sett fra Gaustaråen

Vi traff på stien og folket igjen, og ikke alt for lenge etterpå var vi på ”toppen”. På den folksomme plattingen ble det litt bilder og mer sjokolade før vi fulgte eggen ut mot den ekte toppen. Ikke like mange utover her. På toppen var det 6-7 stykk, vi hadde ikke observert noen etter oss så vi valgte å ta lunsjen like bortenfor. 15 min etterpå hadde vi toppen for oss selv. Nå ble det obligatoriske toppbildet tatt før vi snudde. Tilbake på plattingen var det nå folketomt. Vi hadde tydeligvis truffet et lite skille, helt perfekt! Litt mer sjokkis ble det også her før vi fulgte stien ned til bilen. Parkeringsplassen var nå nesten helt tom. Siden Sofie ikke har vært her før tok vi også en liten kjøretur igjennom Rjukan for å se på Vemork og den tørrlagte fossen.
Som en real avslutning ble det kebab til middag, denne ble fortært mens vi ventet på toget. Takk for turen!