Tur til Hovsnebba i fantastisk vær (17.08.2016)  6

Written by einarellingsen (Einar Ellingsen)

Start point Sunndal verk, Sunndalsøra (5m)
Endpoint Sunndal verk, Sunndalsøra (5m)
Ascents Hovsnebba (1,554m) 17.08.2016
Hovsnebba V1 (1,533m) 17.08.2016
Hovsnebba V2 (1,508m) 17.08.2016
Hovsnebba V3 (1,484m) 17.08.2016
Visits of other PBEs Bjønnalauvet (765m) 17.08.2016
Flaggnuten (431m) 17.08.2016

Denne onsdagen var været akkurat like bra som det var meldt: Blå himmel og ikke et vindpust!
Alt lå til rette for en fin tur til Hovsnebba.
Jeg gikk alene men hadde lastet ned både kart og GPS-spor fra tidligere turgåere her på Peakbook.
Jeg slet allerede med å finne veien som førte til parkeringsplassen. Tok av i siste liten før jeg havnet inne i tunnelen og kjørte langs gang og sykkelsti bort til parkeringen. Greit å sjekke kartet litt bedre på forhånd!
Starten på stien var heller ikke så lett å se, men takket være GPS-sporet mitt fant jeg den lett.
Sjekk videoen min på YouTube hvis du er i tvil ;-)

Her var det ikke noen rolig start til oppvarming. Her var det nesten umiddelbart klyving.
Store deler av partiet opp til Flaggnuten (400 moh) var krevende og bratt med bla. et par kjettingpartier hvor det kan være lurt å bruke hansker.
Min påstand er at hvis du kommer deg greit opp til Flaggnuten, har du heller ikke noen problem med å komme deg hele veien opp til toppen.
Utsikten fra Flaggnuten er kjempefin og om jeg hadde måtte snudd her, så hadde jeg likevel vært godt fornøyd.

Stien videre oppover tar av fra stien mot Flaggnuten noen hundre meter før selve nuten (altså er Flaggnuten en liten, men absolutt anbefalt omvei).
Veien videre oppover er ikke like bratt og etter ei stund kommer du til ei stor steinur. Her er stien langt til høyre i ura, og finner du den ikke underveis, så finner du den igjen helt til toppen og helt til høyre i ura.
Ikke lenge etter ura kommer du til det neste luftige partiet; Galleriet. Her er det hengt opp et klatretau som kan være greit å holde i. Men dette var da jeg gikk der ikke så veldig trygt festet (i forhold til kjettingene).

Et stykke over Galleriet kommer du til Bjønnalauvet/Øverhøgda. Stien er stort sett lett og finne og det er også merket med røde prikker på strategiske steder oppover.
Det er bratt og langt, så det er lurt å ta seg nok pust i bakken og ikke minst sørge for å holde væskebalansen i hevd.
Jo nærmere du kommer toppen, jo brattere blir det og jo mer klyving blir det.
Pass alltid på at du har et godt grep og at steinen du holder deg i ikke er løs. Gjør du det, er det helt overkommelig å komme seg hele veien opp.

Hvis du vil spare deg litt tid, så dropper du den nordligste fortoppen (Hovsnebba V1) og tar til høyre i skaret litt nedenfor toppen (hvor det står anmerket rød pil mot vestre). Det er nemlig ikke mulig å komme seg fra V1 og videre mot toppen uten å foreta et byks over et lite juv som i hvert fall ikke jeg ville ha gjort!
Når du først er oppe på riktig side av juvet, er det ingen problemer videre mot toppen. Bare husk at når du kommer til de andre fortoppene V2 og V3 så skal du også der gå ned på høyre siden og rundt det høyeste punktet. Når du endelig er oppe belønnes du med en fantastisk utsikt i de fleste retninger. Og Sunndalsøra ligger rett nedenfor deg.
Husk bare å ta med nok drikke til returen, da det ikke er lett å finne noe sted å fylle på vannflaskene langs ruta.

Selv om jeg gikk alene, anbefaler jeg absolutt at du går sammen med noen. Du må ikke ha høydeskrekk og ellers være i normalt god form. Er du i tvil om ruta, så stopp og vurder om du er på riktig vei eller om det finnes andre alternativer. Ruta er stort sett godt merka og med et GPS-spor i tillegg bør du absolutt finne frem.

Jeg brukte ca 6 timer opp og 3 timer ned igjen. Opp tok jeg meg god tid med mange pauser og mye fotografering/filming.

Klikk her for å se en 5 min lang video på YouTube som viser utsikt fra toppen

Klikk her for å se en 26 min lang video på YouTube som viser og beskriver ulike deler av turen

Kjettingen er god å ha
Utsikt fra Flaggnuten
Panoramautsikt fra Flaggnuten
Her må du gå opp i renna hvor du ser et hull i fjellet og så ta til høyre for å komme videre opp til hovedtoppen
Utsikt fra fortoppen Hovsnebba V1
Utsikten fra toppen er upåklagelig