Storsmeden. Marit. (05.08.2016)  4

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Start point Spranget (1,080m)
Endpoint Spranget (1,082m)
Ascents Storsmeden (2,016m) 05.08.2016

Marit, kona og jeg var på hytta. Marit og jeg skulle ta en kjapp tur på Sagtind (Trolltind). Parkerte på Spranget og lånte sykkel og syklet nesten til Rondvassbu. Gikk inn i Kaldbekkbotn, opp skaret og bortover i lia mot Sagtind (burde forresten ha gått opp på toppen Nord for Steet). Gikk for sakte i lia mot Trolltinden sør pga småklyving, og med det dårlige været som var i ferd med å komme innover snudde vi og gikk opp på Storsmeden i stedet for. Jeg hadde den fra før, men den var ny for Marit. Regn hele tiden fra skaret opp på toppen og ned tilbake til Rondvassbu. Når vi kom ned til der vi hadde parkert syklene var syklene knabbet. Vi måtte derfor gå tilbake på vegen til Spranget. Forbanna kjedelig når jeg var så sliten som jeg var. Hadde jeg fått tak i sykkeltyvene hadde jeg helt sikkert brukt en del gamle knep på dem!!! Men ellers var dette en veldig fin tur med Marit. Forskjellen i kondisjon øker raskt nå!! Jeg er 60 hun er 24!!!

Marit inne i Kaldbekkbotn. Klar for stigningen opp til skaret. Trolltind sør skimtes bak skaret. Vi trodde vel ei stund at dette var Sagtind. Storsmeden opp til høyre.
Her ser vi bort til Sagtind (Trolltind) som ligger delvis i tåke. Det ser nokså langt ut bort dit.
Det går for sakte i lia bortover mot Sagtind. Litt klyving her og der og det blir kaldere. Beina kneppes på buksa. Vi snur her og stikker opp på Storsmeden iallfall. Marit får da en ny topp. Hadde vi fortsatt ot Sagtind så hadde vel ingen av oss fått noen nye, Sagtind i tåka i bakgrunnen.
Jeg møter Marit 30 høydemeter under Storsmeden. Vi tar litt mat i regnværet før jeg stikker opp mens Marit venter noen minutter på meg.
Rybbe sør for Sagtind.
Godt å sitte foran peisen og lese Brobyggerne på kvelden. Jeg ble iallfall sliten.

Sagtind

Written by plbjerke 04.09.2016 11:20

Har du fått tilbake syklene ? At det går an. Tydeligvis ikke bare ærlige folk i fjellet lenger !!!!

Sv: Sagtind

Written by Morsk 04.09.2016 20:43

Hei

Dette var syklene som er til utleie på Spranget. Jeg antar at de står der, men det var umulig å sjekke. Husket jo ikke akkurat hvordan de så ut. Alle syklene der har jo samme kode på kodelåsen så det er ikke så veldig rart.