Nybufjellet og Kjerringfjell (03.09.2016)

Written by siroho GSM

Ascents Kjerringfjell (564m) 03.09.2016
Nybufjellet (637m) 03.09.2016

Denne helgen er bommene til Løvenskiold oppe og vi kan komme litt nærmere toppene og slipper å gå/sykle inn.
I dag valgte i Nybufjellet og Kjerringfjell.

Nybufjellet

Vi startet med Nybufjellet og kjørte helt inn til Gyristulvatnet. Noen bærplukkere langs veien var det, men på parkeringen innerst var det full fest. Traktorklubben var på sin årlige utfart og hadde slått leir.
Vi passerte og fulgte sti innover, ikke langs vannet, men opp lia. Deretter kom vi til foten av fjellet og fulgte en sti som var merket andre vegen samt litt bånd her og der. Vanskelig å få en sammenhengende rute, men den viste i hvert fall veg oppover lia. Toppen ble nådd og vi gikk også nedom utsiktspunktet på tur ned. Bra utsikt her opp med Gaustatoppen, Bø og Lifjell godt i syne. Stort sett samme tur ned som opp, ei røy fløy opp for oss da vi var ved foten av fjellet og så fikk vi også med oss noen tyttebær.

Flott skogsterreng å gå i
Anjing
Litt avkjøling i toppområdet
Pause i toppområdet
Furuskjellsopp
Anjing og Øyvind på et av utsiktspunktene

Kjerringfjell

Kjerringfjell nådde vi fra sørende av Lønntjenn. Vi gikk over brua og fulgte en sti oppover som ble borte. Vi kom inn på en annen sti som gikk på tvers. Den valgte vi å følge til høyre for å se om den gikk mot toppen. Den ble også borte. Vi tok retning opp lia i blåbærlyngen. Tungt og bratt men vi kom opp til slutt. En bratt skrent vi måtte forsere, men der fant vi ei fin skjæring å gå opp. Så videre trasking mot toppen i blåbærlyng. Flott her opp med sva og god oversikt ned til Gardvann. Tilbaketuren gikk ned svaa, men måtte ut på siden i blåbærlyngen for å få fotfeste noen steder. Men dette var en mye lettere veg å gå og vi kom rett ned til bilen igjen.
Øyvind og Anjing var med på turen

Eikstulbekken
en liten kilde
Brua over Eikstulbekken
Litt høyt gress og en del hull i gammel traktorveg