Måtind og Breiddalsfjellet (Andøya) (02.09.2016)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Måtinden (405m) 02.09.2016 18:52
Breiddalsfjellet (379m) 02.09.2016 19:31
Visits of other PBEs Baugtua P-lomme (37m) 02.09.2016 17:29
Harstad (0m) 02.09.2016 17:29

(App-test iOS; alt fungerte greit men en som logget med GPS endte på 12-13 km dvs betydelig lengre enn jeg fikk..)

Kurs på Andøya (Narom) torsdag-søndag med Tekna Realistene der det var lagt inn fjelltur fredag ettermiddag.
Vi tok maxi-taxi til Baugtua P-lomme og stistart. Info om severdigheter og stier her men vi visst hvor vi skulle og luffet opp relativ bratt rødmerket sti mot Nonstinden. Derfra flatt og fint innover og etterhvert til toppen av Måltind. Her var det svært luftig og flott ut mot havet. På tur tilbake tok jeg turen opp på toppunktet av Breiddalsfjellet før jeg gikk en alternativ sti ned til parkeringen.
Flott tur i nydelig landskap! Sol fra skyfri himmel men kald vind store deler av turen.

Toppen av Måtind med strålende sol bak.
Høyfjellsfølelse selv om vi er under en time unna bilveg og bare 3-400 meter høyt.
Fin utstikt til Bleiksøya som skal være et flott fuglefjell.
Fra tuppen av Måtind ser vi bratt ned mot Høyvika og en artig formasjon i fjellet som likner et fjes.