Gørrtjennåsen & Flaghylla - Sigdal (02.09.2016)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Fv63 ved Vestre Ingebu (245m)
Endpoint Fv63 ved Vestre Ingebu (245m)
Ascents Gørrtjennåsen (564m) 02.09.2016 11:54
Kaggåsen (485m) 02.09.2016 12:25
Flaghylla (519m) 02.09.2016 12:49

Etter å ha kastet noe skrot på Lier gjenvinningsstasjon, kjørte jeg vestover mot Hokksund og opp mot Skotselv. Deretter nordvestover på Fv63 mot Lyngdal. Dette er en vei jeg aldri har kjørt på før, og ble noe overrasket over at veien ble til grusvei etter Klabu og Brutangen. Trodde da ærlig talt at det var asfaltert oppover her, men grusvei kan kjøres på det også, og denne var ikke dårligere enn enkelte asfaltveier.

Målet var å svinge av mot Øst-Ingebu for å se hvor langt jeg kom oppover veien som går mot Gørrtjennåsen derfra. Et stort og tydelig skilt med beskjed om at dette var privat vei, gjorde at jeg droppet de planene. Følte meg ikke så velkommen der... Istedet parkerte jeg på en bred veiskulder noen meter lenger mot vest. Tapte uansett ikke allverden på det.

Parkering på bred veiskulder langs Fv63 like nord for Vestre Ingebu.

Været var bra da jeg forlot bilen. Delvis skyet, men det ble stadig mer sol. Sommervær i september.

Jeg gadd ikke starte med den private veien mot Øst-Ingebu, men kuttet heller veiens sving ved å gå rett innover i skogen. Noen gamle traktorspor i starten og høyt gress, men kurant å gå opp til jeg nådde skogsbilveien som går oppover mot Gørrtjennåsen. Nå kunne jeg øke tempoet, og nådde noen minutter senere veiens ende, hvor jeg fortsatte på sti. Stien fulgte jeg helt til den så ut til å gå vestover mot Langtjenn. Nå bar det ut i skog og lyng, og snart ble det brattere opp mot toppen. Oppover her måtte jeg banke løs på 2-3 hjortelusfluer som landet på mine bare armer. Plagsomme beist! Forholdsvis greit å ta seg fram i skogen, og det ble stadig lettere og mer åpent jo høyere jeg kom. Sola stekte i ryggen oppover. Nesten for varmt jo...

Toppen på Gørrtjennåsen (564) er et lite flatt platå på noen kvadratmeter. Ei uttørket og gammal furu gjør det litt trolsk. Rett nedenfor toppen lå restene etter et tårn som har stått på trig.punktet. Lite utsikt, men noen glepper var det innimellom trærne.

På toppen av Gørrtjennåsen (564). Restene etter et tårn ses så vidt nede i høyre bildekant.
Bolten på toppen av Gørrtjennåsen (564) ses nede til høyre. Bakenfor er den trolske, gamle furua.
På Gørrtjennåsen (564).

Videre ruslet jeg over noen andre høyder på toppområdet som bikker 560 meter og bare så vidt er lavere enn trig.punktet. Deretter bar det sørøstover i retning Flaghylla (519), som jeg også ville stikke oppom. På vei ned fra Gørrtjennåsen (564) skremte jeg opp 4 storfugl på samme sted, og i alt så jeg 7-8 stykker på turen. Bra med fugl oppi her altså. Jeg plukket også med en liten ås som heter Kaggåsen (485). På laveste punkt før jeg gikk opp mot denne ble skogen svært tett, men det varte heldigvis ikke lenge. Kaggåsen var en stusselig topp, så jeg gikk raskt videre fra den. Det ble stort sett kun bushing på strekningen mellom Gørrtjennåsen og Flaghylla, men jeg kom over sti et par steder. Stiene enten forsvant eller gikk i feil retning. I stigningen opp mot Flaghylla spratt en hare fram bare 2-3 meter foran meg. Jeg skvatt litt til, men den så reddere ut...

Jeg hadde litt forventninger til Flaghylla (519). Ikke til selve toppunktet, for det var ikke allverden, men 100 m mot sør ble det langt mer spektakulært, til å være skogstopp ihvertfall. Loddrett stup på rundt 50 meters høyde, med overheng et sted også. Høydesuget er som regel ikke plagsomt på skogsturer, men her kom det fram. Stupet ga selvfølgelig bra utsikt i sørlig retning også. Jeg vandret langs stupkanten et stykke, før jeg satte kursen mot bilen igjen. Øverst fant jeg en liten sti som gikk nedover i min retning. Så delte stien seg og forsvant igjen, og jeg gikk i åpent skogsterreng nedover mot skogsbilveien jeg hadde gått på i starten av turen. Derfra gikk jeg omtrent i samme spor siste strekningen til bilen.

Høyeste punkt på Flaghylla (519). Blåmerking på treet til høyre, og på noen andre trær, men jeg så ingen sti ned fra toppen sånn i farten.
Utsikt mot sørvest fra stupet litt sør på Flaghylla (519). Gården Vestre Ingebu ses nede i skogen midt i bildet.
Utsikt mot sørøst fra stupet litt sør på Flaghylla (519). Nedover dalen i retning Skotselv.
Stupet med overhenget litt sør på Flaghylla (519).
På vei nedover mot vest fra Flaghylla (519) var det utsikt mot Blefjell.