Averøy - 3 topper. (31.08.2016)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Veiset (50m)
Ascents Engviklia (278m) 31.08.2016
Østre Klimpen (345m) 31.08.2016
Ristuva (406m) 31.08.2016
Storklimpen (372m) 31.08.2016

- Fra Ristuva til Engviklia.

På Ristuva mot Klimpan og Engviklia.

Kom kjørende fra Bruhagen og satte igjen sykler under Engviklia, like ved parkeringslomme v/ bikuber. Kjørte noen km videre til Veiset, der vi satte bilen. Skilta til bl.a. Ristuva. Oppover på merka sti, som i nedre del linka diverse delvis gjengrodde traktorveger. Over skogrensa følger stien stort sett rygger. Blaute partier, men så hadde regna en del siste døgnet. Sol, fønvind og fin utsikt. Til Ristuva kommer det også gode stier opp fra sør og vest.

På Ristuva mot Freikollen.

Ingen sti i retning Klimpan, der vi hadde tenkt oss. Lettgåtte rygger avløst av tyngre, tuete og/eller blaute myrer. Litt jobbete terreng. Fra laveste punkt kom vi borti i en sti med gammel rødmerking, men den forsvant fort igjen...... Etter litt mer myrstamping, lettere terreng til toppen av Storklimpen. Ingen varde på høyeste punkt, men på en knaus lenger nord. Vi hadde håp/forventninger om sti herifra, vi fant i alle fall ingen.... Fulgte ryggen østover frampå en liten topp, har kalt den Østre Klimpen. Det hadde nå skya helt over. Tok litt mat, før vi ved hjelp av kartet tok oss ned et bratt myrdrag i østsida. Havna ned på den store myra ved Kjørsvikskaret og fant etterhvert fram til stien mot Engviklia. Kjapp avstikker opp på denne. Vi hadde to stivalg ned igjen. Den ene, i sørlig retning tipper jeg gikk bort til grusvegen, omtalt av andre pb-brukere. Vi fulgte den andre som gikk rett øst mot fjorden. Fin skogssti som nådde vegen ved en stolpe rett nord for bikubene. Ikke lett å finne herifra om en ikke vet om den..... Kort sykkeltur tilbake til bilen samtidig som de første regndråpene kom.

Utsikt fra Ristuva mot Tusser i Eide.