Senja: Grytetippen og Keipen (26.08.2016)

Written by angjerd (Angjerd Amb)

Start point Mefjordbotneidet (147m)
Ascents Grytetippen (885m) 26.08.2016
Keipen (938m) 26.08.2016

Jeg inviterte meg selv på besøk til en flott frøken jeg kjenner som har emigrert til Tromsø. Hun ordnet seg umiddelbart fri fra jobb i to dager og foreslo at vi kunne dra til Senja. Senja, ja! Sist jeg var på Senja var jeg fire og det jeg husker aller best fra Senja er at broren min brukte alle lommepengene sine på en sylinder som inneholdt en død fisk på formalin. Nå skulle mitt noget snevre bilde av Senja berikes med fjell og tur.

I tåka så det ut som om dette var toppen av Grytetippen, men den var bittelitt lenger opp og bak der.

Værmeldingen mente beklageligvis at det skulle regne en god del. Da vi kom fram til Senja virket det som om værsystemene gikk inn for å oppfylle profetien til værmeldingen. Det var i allefall ikke spesielt god sikt, og det regnet. Vi funderte litt på hva vi skulle finne på og endte opp med å søke på "topp 10" turer for å finne noe der det ikke var så farlig med vått fjell. Det ble Grytetippen og Keipen. Ved Mefjordbotneidet er det en parkeringslomme rett før tunnellen over til Ørnfjordbotnen, og der parkerte vi. I enden av p-lommen står det et skilt med litt info om Keipen og Barden (en topp litt lenger vest), som markerer starten på en slags myrvåt sti. I begynnelsen var denne stien/myrsporet merket, deretter gikk vi en stund på umerket sti opp en litt bratt rygg, og så kom vi inn på merking igjen resten av veien opp. Vi så ikke så mye egentlig, men det er nok veldig mye utsikt når det først er sikt.

Da vi kom opp på Keipen så vi egentlig ingen ting annet enn tåke, toppvarden og hverandre.

Fra Grytetippen måtte vi ned en rundt 150 høydemeter før vi fortsatte videre oppover sørvestryggen til Keipen. Varder og malingflekker også på denne ruta. Keipen er Senjas femte høyeste fjell, og har en akseptabel toppvarde. Vi stod i regnet og drakk te, men tåka ville ikke gi oss mer enn et ørlite glimt av en fjellrygg det ikke var så lett å identifisere. Er man lokalkjent vet man sikkert hva vi så.

Etter å ha tatt hoppebildet og en stående kopp te på Keipen, fikk vi denne utsikten i et halvminutt. Fjell!

På returen gikk vi en litt annen rute nedover sånn at vi havnet i et myrområde som endte opp på bilveien som går forbi Mefjordvatnet. Da ble det halvannen kilometer langs asfaltvei vestover tilbake til bilen. Hyggelig tur, om enn noe våt, og veldig gøy å oppdage "ukjent" natur i nord.