Flott tur i Storlifjell-området Vang/Vestre Slidre (29.08.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Smådalsfjellet (1,180m)
Endpoint Samme (1,180m)
Smådalsfjellet P-lomme (1,180m) 29.08.2016 11:40
Hallingsteinen (1,335m) 29.08.2016 12:30

SØ for Blåkampen - kommunetoppen i Vestre Slidre

Ideen til denne turen kom egentlig fra min gode turvenn Stig som har hytte og er godt kjent i dette området. Stig gikk denne turen tidligere i sommer. Ruten er ikke den korteste til kommunetoppen i Vestre Slidre, men går gjennom et flott fjellområde via Gråskarvet 1731 moh med en bra PF (545) som er vel verdt å få med seg.
Etter overnatting på hyggelige Tyinholmen som eneste gjest fra søndag til mandag, kjørte jeg ned til Vang og oppover mot Helin på gode veier. Passerte først kortautomaten (kr. 70) ved Helinvegen automatbom, fortsatte så videre på vestsiden av Helin til betalingskassen (kr. 50) ved Smådalen bomvei og bratt opp lien til der veien flater ut på ca 1200 moh. Her er det flere parkeringsmuligheter langs veien, bl.a. i Smådalsfjellet P-lomme. Det var min første tur tur i dette flotte området, og det ble en fin turopplevelse.

Sørøstover Storlifjell mot Gråskarvet
Turstart litt før 12. Fint, lettskyet vær i starten. Flotte vidder og meget lettgått terreng gjennom lav vegetasjon i form av lyng, mose og lavt vierkratt innover mot Gråskarvet som var synlig langt i det fjerne, 5-6 km unna. Etter ca. 45 min var jeg fremme ved det kjente landemerket og turmålet Hallingsteinen der det er kasse med turbok.

Parkering på Smådalsfjellet
Hallingsteinen

Litt lenger oppe traff jeg på reinsdyrflokker på til sammen ca. 30 dyr, både voksne og kalver. Reinsdyrflokkene krysset foran og på siden av meg en god stund. De virket nysgjerrige, stoppet opp for å se, men holdt hele tiden på god avstand. Flott opplevelse å være så nær disse fjellets urinnvånere over så lang tid.

På ca. 1600 moh endrer terrenget seg. Herfra og videre oppover er det bare steinur som var adskillig tyngre å forsere slik at tempoet gikk betydelig ned.

Gråskarvet
Toppen ligger ca. 1 km fra skaret i nord. På vei opp hit begynte det å regne, og steinene ble glatte. Oppe ved varden ca. 2.5 t etter start. GPS 482228 6762360 som på Peakbook. Kortvarig opphold på toppen, skiftet til regntøy og pakket saker og ting i vanntett pose.

Terrenget opp mot Gråskarvet nordtoppen 1728
Mot Gråskarvet sørtoppen 1731
Varden på Gråskarvet 1731

Steinørkenen mellom Gråskarvet og Blåkampen
Tapte heldigvis ikke mye tid/avstand ved å gå opp på Gråskarvet, for nå var det strake veien videre bortover mot Blåkampen 16662. Skjønt strak og strak. Hele området her oppe er en eneste stor steinørken, relativt lettgått noen steder, men for det meste mer eller mindre grov ur. Blåkampen er bare en avrundet steinhaug i dette landskapet. Beskjeden varde på GPS 483499 6760546, noe forskjellig fra PB-koordinatene som er korrigert.

Blåkampen 1661 med Gråskarvet 1420 i bakgrunnen
Beviset på mitt besøk!

Herfra var det heldigvis ikke lange stykket ned til Sørøst for Blåkampen - kommunetoppen/høyeste punkt i Vestre Slidre. Denne "toppen" er faktisk veldig godt markert der den ligger på grenselinjen mellom Vang og Vestre Slidre. To store "tvillingvarder" og et nytt aluminiums grensemerke markerer nøyaktig topp-punkt på GPS 6760018 483622. Fant ikke turkassen som omtales av mortenh (Morten Helgesen) og Olepetter (Ole-Petter Andersen). Den var antagelig tatt ned. Derimot fant jeg en plastboks med en 9 år gammel, nesten historisk turbok fra en Peakbook førstebestigning av otto (Otto Lund) og innerdal (Inger Lise Innerdal) i 2007! Artig!

Varden på SØ for Blåkampen er synlige fra Blåkampen
Utsikt mot Storfjorden/Flyvatnet i SØ
Flotte tvillingvarder!
Turboken Otto og Inger Lise la igjen i 2007!

Siste topp for dagen var nå i boks etter en tur på vel 4 timer/10 km. Været hadde vært svært varierende på innoverturen - stort sett skyet oppholdsvær, men dessverre med regnbyer på tre av tre topper! Nå var det bare å ta fatt på returen.

Tilbaketuren fra Blåkampen til Smådalsfjellet
Det ble en ny 4 km vandring gjennom stein og ur nordvestover mot skaret nord for Gråskarvet. Et stykke nedenfor skaret var jeg tilbake på flott og lettgått mark ca. 1600 moh. Nå hadde også været bedret seg adskillig, så turen de siste 5 km tilbake til bilen var ren fornøyelse i solskinn og flotte, begynnende høstfarger!

Gråskarvet i ettermiddagsol fra sørøst
Tilbakeblikk mot Gråkampen
Nesten ferdig med steinuren! Lettgått mark mot nordvest i sikte! Fra venstre Rankonøse 1756 (?), Smådalsfjellet og Helin
Friskt fjellvann pipler opp fra grunnen ....
... og smaker fortreffelig i koppen! Jamen er det flott i fjellet!
Ettermiddag under Gråskarvet!
Mot Helin
Gjensyn med reinsdyr på tilbaketuren
Tilbakeblikk mot Gråskarvet på ettermiddagen

Tilbake ved bilen ca 1930, akkurat idet solen forsvant bak Ranastongi. GPS-en viste 19 km og 750 hm. Flott område som jeg gjerne kommer tilbake til ved en senere anledning!

Velkommen i Vang

Written by Stigun 31.08.2016 16:44

sin fjellheim, og gratulerer med flott tur! Synd med regnet, hyggelig med reinen! Beklager om jeg "overdrev" "lettgåttheten" fra Gråskarvet til Blåkampen ;) Du vet hvor du kan ha base om du vil utforske området ytterligere!

Sv: Velkommen i Vang

Written by knutsverre 31.08.2016 18:04

Takk for det Stig, og for fint turtips. Du får sjekke at jeg har rett navn på Vang-toppene på bildene. Er det vanlig å se så mye rein her oppe? Takk for tilbudet om Basecamp - kommer gjerne tilbake til dette!

• +

Sv: Sv: Velkommen i Vang

Written by Stigun 31.08.2016 19:19

Der varte ikke lenge

Written by Sola19 31.08.2016 13:52

Før du raste forbi meg på lista:) Gratulerer med nok en flott kommunetopp!!

Sv: Der varte ikke lenge

Written by knutsverre 31.08.2016 18:01

Takk for det Solveig! Raste og raste.... Ligger nå bare en foran, og tenker det ikke går særlig lenge før du tar meg igjen!