Kveldstur til Barlindåsen og Storefjell i Porsgrunn (30.08.2016)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Saga (20m)
Endpoint Samme (20m)
Ascents Barlindåsen (192m) 30.08.2016
Storefjell (141m) 30.08.2016
Visits of other PBEs Saga (17m) 30.08.2016

Porsgrunn pf>100m

Gamle Scott'ern hadde sett sine beste dager, så ny offroad-sykkel måtte ut og prøves.
Valget falt på et par topper sør i Porsgrunn.

Barlindåsen

Parkerte ved Saga og trøkka på opp mot Barlindåsen. La fra meg sykkelen ved et skar som førte opp i riktig retning mot toppen. Bratt og flott oppstigning. Brakk ut av skaret et stykke under toppunktet og fant en fin klyvelinje. Ikke spesielt god utsikt fra rødtoppen, men det gjør ikke meg spesielt mye. Tok et annet, litt mindre bratt skar ned. Mye flott og noe glatt etasjemose på ur ned lia her. Forsiktig nedstigning. Forøvrig: hvor er barlinden som åsen er oppkalt etter? Så ikke en eneste en......
Opp på nyvinningen og fikk fart på pedalene. Såpass mye fart at navigering ble glemt og tok kanskje i overkant mye feilvalg mht veivalg :-)

Storefjell

Til slutt tok jeg meg tid til kart og GPS og dura ned riktig vei. Hoppa av sykkelen nede ved sjøen og gikk sti opp mot Storefjell. Gikk forbi et skilt med "Naturreservat" påtrykt. Nytt for meg og spennende entre. Småbratt opp sti og fulgte skilt opp til det utrolig flotte nøkkerose-tjernet. Her var naturen virkelig flott og urørt og man innser hvorfor området er vernet :-)
Pleier å gå i et ganske raskt tempo opp til toppene for deretter og ta det piano ned, gjerne med kamera i hånda. Men her måtte jeg bare ta fram kamera på vei opp. Trange irrgrønne skar, store bregneskoger, gamle trekjemper, bratte mosegrodde lier. Her trivdes jeg godt :-)
Fulgte sti et stykke opp før jeg brakk bratt av rett mot toppen. Mange artige klyvepunkter, men greit opp. Kort pause på toppen før jeg ville ned i gammalskogen igjen. En litt annen og mindre bratt rute ned til sti. Defra samme vei tilbake.
Noen bilder fra Håøya Naturreservat:

Solnedgang over nøkkerosetjernet
I den grønne skog...
Urørte lier under Storefjell
Entre
Hvor gamle kjemper lever og dør
Ut i det grønne...
Ur og moseskog

Artig gps spor

Written by mortenh 05.09.2016 21:50

Artig gps spor du hadde på overgangen fra Barlindås til Stort fjell. Og et nytt solid jafs av den eksklusive Porsgrunnslista. Er ikke akkurat noen massevandring til denne Barlindåsen.

Flotte bilder også. Skjønner jo hvorfor du ikke legger de ut større, men noen ganger kunne det jammen vært gøy å sett dem litt større.

Lykke til videre med Porsgrunnslista.

Sv: Artig gps spor

Written by RolFoto 06.09.2016 21:37

Joda, måtte le sjøl angående feilnavigeringa, blir fort litt ivrig på transportetappene :-) Forøvrig var kjerreveien ned til Bløytveiåsen og spesielt videre forbi helt gjengrodd, derfor jeg snudde på den.

Regner med du har klikket på bildene, da får du ihvertfall 1024 px på lengste side. Har alltid brukt 1024 px på nett.

Kan begynne med å legge de ut i den størrelsen direkte i turbeskrivelsen, så slipper man å klikke på de.

Porsgrunnlista blir en flott seinhøst og vinterbeskjeftigelse :-)

Noen topp å anbefale overnatting på til seinhøsten?