Diplomtopp (27.08.2016)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Elgåhogna (1,460m) 27.08.2016

Parkerte ved Dalset, noen kilometer syd for Elgå. Herfra var det merket og vardet helt til topps på Elgåhogna. Gikk bilvegen opp til Hammarvollen. Stien mot fjellet startet her og fulgte Bjørbekken oppover i bjørkebeltet og inn i snaufjellet. I ca. 1100 meters høyde svinger rødmerket sti over bekken og bratt opp ura mot toppen. Vil valgte heller å gå på fine grassletter opp i sadelen mellom Elgåhogna og Høyde 1400. Herfra slakt opp ryggen mot nord til topps. Det var nesten ikke ur i denne traseen, bare det siste stykket frem mot varden. Dette var Ninas kommunetopp nummer 100. Dette ble feiret med en liten dram. Oppholdet på toppen ble kort, da det var svært sterk vind. En fantastisk utsikt her oppe og vi så mange kjente fjell, som Stor-Svuku, Elgspiggen, Såleskinna og Sølen. Sistnevnte er den desiderte kongen i fjellheimen her i Nord – Østerdalen. Vi skrøt av oss selv om at det var toppen vi hadde beseiret for to dager siden. GPS viste 5,8 km fra bilen. Gikk samme ruten ned igjen. Etter hvert løyet vinden og vi koste oss med lange pauser på nedturen.
Inger, Arvid og Nina var med på turen.

Elgåhogna
Fornøyd gjeng på toppen av Elgåhogna