Kongefjellet i Østerdalen (25.08.2016)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Midtre Sølen (1,755m) 25.08.2016

Tok av fra Riksvegen i Øvre Rendal, merket mot Fiskevollen og Medfurua. Bompenger kr 80 (kortautomat). Parkerte ved lite grustak på sydsiden av vegen sør for Akshaugen 1164 ca. på høyde 900. Gikk sti i flatt lettgått terreng sydover, på vestsiden av vannene 924 og 926 og til høyde 950. Her ble stien borte og vi fortsatte i lettgått terreng mot sydøst og opp til stien som kom fra nordøst gjennom Vesleskardet. Gikk denne stien sydover før vi dreide inn i Sølenskardet. Det var mektig å se Sølenmassivet fra vest med de stupbratte fjellveggene ned i Sølenholene. Gikk gjennom Sølenskardet og ned til Skardstjønna 1196 hvor vannflaskene ble fylt opp. Gikk bratt opp fra tjønna til vi kom inn på stien fra Gravåsen. Fortsatte bratt oppover delvis på sti og grov ur. Tungt å gå oppover her, så vi var svært tilfredse når vi endelig nådde toppen og kunne beundre utsikten. GPS’en viste at vi hadde gått 13,5 km fra bilen.
Stort sett samme rute tilbake, bortsett fra at vi gikk stien litt nærmere Vesleskardet, slik at vi kunne rusle i lettgått terreng langs foten av Veslesølen og runde rundt til østsiden av vannene 926 og 924 og tilbake til bilen. Det ble en lang tur, totalt 28 km, men været var fantastisk med sol og nesten vindstille. Det var deilig å komme ned igjen til vertskapet på Romenstad gård og få servert middag, som besto av nydelig røkt sik og øl fra eget nanobryggeri, samt blåbær med vaniljekrem til dessert. En perfekt avslutning på en fantastisk, med slitsom dag.
Inger, Arvid og Nina var med på turen.

Langt å gå inn mot Sølen. Fra venstre Nordre Sølen 1699, Midtre Sølen 1755 og Søre Sølen 1688
Fint å gå på reinlav
Elgspiggen 1604. Kommunetoppen til Tolga.
Innover Sølenskardet
Fornøyd gjeng på toppen
Bratt ned i Sølenholet
Det "brygger" rundt midtre og Søre Sølen
Så gikk vi inn i solnedgangen