Røvsåhøgda & Bjørketjennvarden - Sigdal (30.08.2016)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point NV for Torstenrudsetra (394m)
Endpoint NV for Torstenrudsetra (394m)
Ascents Røvsåhøgda (575m) 30.08.2016 12:18
Bjørketjennvarden Nord (574m) 30.08.2016 12:34
Bjørketjennvarden Vest (572m) 30.08.2016 12:44
Bjørketjennvarden (575m) 30.08.2016 12:54
Visits of other PBEs Glessjøen bomvei (237m) 30.08.2016

I sentrum av Krøderen kjørte jeg over Krøderen bru og så et kort stykke vestover på Fv191. Deretter nordover på Fv192 mellom Fyranflaget (415) og innsjøen Krøderen. Her var standarden på veien heller laber. Hullete og svært dårlig asfaltdekke. Litt etter at veien hadde svingt vestover, mellom Løvstad og Råen, tok jeg av sørover mot Skogly. Ganske snart sto det skiltet mot Glessjøen til høyre. Ved Torstenrud står det en gammel og sliten kasse hvor bompenger (kr 50) betales. Det lå noen få konvolutter oppi der, hvor reg.nr, dato og navn skulle påføres. Jeg ga min støtte til de som vedlikeholder veien, og kjørte snart langs Glessjøen og etterhvert oppover i retning Hestetjenn. Ganske smal grusvei, men svært god standard på denne. Jevn og fin, uten noen hull. Fikk lyst til å gasse på litt, men det ville ikke være lurt i tilfelle noen skulle komme imot. I en skarp sving litt etter Stordalshytta og Torstenrudsetra parkerte jeg. Her var det plass til et par biler på yttersiden (sørsiden) av svingen.

Fra der jeg hadde parkert, gikk det en gammel traktorvei eller svak sti innover i skogen. Fikk delvis fulgt denne 2-300 meter til jeg nådde en langt tydeligere traktorvei som kom opp fra sørøst, og som er tydelig avmerket på kartet. Oppover ble det etterhvert mer en svak sti, men da stien forsvant i terrenget, hadde jeg kommet såpass høyt at det snart begynte å gå nedover igjen på vestsiden mot Røvsåtjennet. Nå la jeg kursen mer i retning Røvsåhøgda (575) for å følge den brede ryggen mot toppen.

Jeg ser nedover der jeg nettopp hadde gått opp. Her mistet jeg traktorveien og stien jeg fulgte oppover. Utsikt mot øst.

For en stund tilbake hadde jeg lest at det skulle gå en blåmerket sti til Røvsåhøgda som starter ved Hestetjenn. Stemmer det, for da jeg var like sørøst for Røvsåtjennet dukket denne stien opp. Dermed fikk jeg en fin sti siste biten opp til toppen av Røvsåhøgda (575). Begrenset utsikt fra toppen, men noen meter mot vest står det en gapahuk, og derfra ser man langt bedre i vestlig retning.

På blåmerket sti siste stykket til Røvsåhøgda (575).
På toppen av Røvsåhøgda (575).
Et sammenrast tårn og postkasse på toppen av Røvsåhøgda (575).
En gapahuk like ved toppen av Røvsåhøgda (575).
Rundt 100 m sørvest for toppen av Røvsåhøgda er det god utsikt mot V/NV. Andersnatten (733) ses i bakgrunnen til venstre med det høye stupet.

Røvsåhøgda (575) ligger på en av disse skogsåsene som har flere topper med nesten identiske høyder. Derfor fortsatte jeg videre mot sørvest og gikk rundt idylliske Øvre Bjørketjenn. Først ruslet jeg oppom Nordre (574.5 moh) og Vestre Bjørketjennvarden (ca 572 moh), med avslutning på selve Bjørketjennvarden, som har høyden 575. Altså samme som Røvsåhøgda. Men begge disse to sistnevnte har en avrundet høyde til 575 moh. Så dersom det kommer en mer nøyaktig høydeangivelse med desimaler, hvilken er da virkelig høyest? Vel, nå spiller det ingen rolle for min del uansett. ;-)

På Bjørketjennvarden Nord (574).
Bjørketjennvarden Vest (ca 572 moh).
Det var trivelig å gå rundt Øvre Bjørketjenn. Her står jeg ved sørenden av tjernet.

Bjørketjennvarden (575) var ihvertfall dagens fineste topp. Der var det mindre skog og mye bart fjell, og bedre utsikt enn på Røvsåhøgda (575). En topp hvor jeg gjerne kunne ha slappet av en god stund. Men det kunne jeg ikke idag, så jeg snudde nesa i retning bilen ganske fort.

Bjørketjennvarden (575).
På Bjørketjennvarden (575). Utsikt mot sørøst.
Ei furu som har sett bedre dager, på toppen av Bjørketjennvarden (575).

På returen ville jeg prøve å holde høyden forbi Røvsåhøgda (575) og skrå ned mot traktorveien jeg hadde fulgt på vei oppover tidlig på turen. Men det er jammen ikke lett å holde stø kurs i skogen uten å ha et kart/GPS og gå etter. Vel, det hadde jeg jo, men jeg ville prøve å gå etter eget hode. Det bar stadig for mye ut mot høyre (mot sørøst), og jeg måtte rette opp ved hjelp av mobilen og Peakbook-appen. Kjekt å ha den gitt! Jeg kom etterhvert ned på stien/traktorveien jeg hadde gått oppover, og fulgte så samme vei tilbake til bilen. Det ble en trivelig tur i stort sett åpent og lettgått skogsterreng der jeg ikke fulgte sti, og med noen blaute myrer.