Flått tur til Gråsida og Steinhusfjellet (29.08.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Stusdal (232m)
Endpoint Stusdal (232m)
Ascents Gråsida (661m) 29.08.2016
Steinhusfjellet (628m) 29.08.2016
Hadde ryddet plass for en tur i dag, men etter hvert som dagen skred fram ble disponibel tid til rådighet mer og mer skviset; i begge ender.. Ved ankomst Stusdalen etter betaling kr 40 i bompenger tenkte jeg derfor at for å ha mulighet for å gjennomføre "plan A"; Gråsida og Steinhusfjellet, måtte jeg gjøre et ukonvensjonelt rutevalg, og hadde dette i hodet da jeg begynte å gå oppover i retning Gråsida i SV retning. Tungt og sugende terreng i førstningen, etterhvert lettere over tregrensen, som her lå på max 500 moh, fulgte nordøstryggen oppover. Skremte opp en hjortekolle som forsvant oppover i elegant stil. Nesten oppe så jeg en lett farbar kløft fra Gråsida NØ ned mot Steinhusgjelet, som skiller Gråsida og Steinhusfjellet, og en definitivt farbar, men bratt passasje visavis denne i sørflanken av Steinhusfjellet; rutevalget videre mot Steinhusfjellet var settlet! Tilløp til sol, og lett bris fra nordvest, men truende skyer ikke langt unna. Fin utsikt ved den store fine varden på Gråsida.
Varde Gråsida mot bl.a Austlendingen
Utsikt sørøst. Snøyo og Almeskilet fra ve. Litt av Osterfjorden synlig.

Gikk etter toppen litt tilbake mot nordøst og fulgte nevnte kløft ned i Steinhusgjelet og videre meget bratt opp et drag i sørflanken av Steinhusfjellet, kunne delvis følge et dyretråkk, og kunne dra(trekke..)nytte av bjørkestammer og -grener oppover bratten her; egentlig en overraskende grei oppgang dette, og snart kunne jeg svinge vestover og innta toppen av Steinhusfjellet. Flere varder her, den sørøstlige syntes å være høyest(GPS 32V 313317 UTM 6739495), GPS-målt 1 m høyere enn punktet ca 60 m nordvest.
NØ: Steinhusfjellet ve billedkant, Stussfjellet ve/senter. Stusdal bildesentrum.
Høyeste punkt Steinhusfjellet
Gråsida. Dype Steinhusgjelet foran. Kløften jeg fulgte til venstre

For å rekke tilbake til "urgent" oppdrag valgte jeg å følge bekkefaret til Stallbekken ned mot Stusdal. Greit øverste del, brattere og smalere med et par skrenter som dog greit kunne omgås, i nedre del. Tett, tuete vegetasjon(blåtopp og bregner), så en måtte trå forsiktig. Bortsett fra disse litt ukonvensjonelle veivalgene, som neppe kommer til å bli oppgåtte stier for fremtiden, var dette en rask tidsbesparende variant som akkurat i dag var formålstjenlig. Minnerik tur ellers? Tja; hittil fjernet 7 stk blodsugende flått etter siste dagers turer til indre Lindås..