Skjerjavasshovden i Vaksdal, via Fager- og Fossadalen (18.08.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Giljafjellet (1,025m) 18.08.2016
Skjerjavasshovden (1,264m) 18.08.2016

Parkerte ved stengt bom nede i Fagerdalen, og tok fram sykkelen oppover til Fossadalen. Det ble en del høydemeter med sykkel, og doningen ble trillet en del i brattbakkene. Merkelig nok dukket nå ideen opp om at neste sykkel jeg snart bør kjøpe meg skal være elektrisk...

Utsyn over Fagerdalen.
Sykkelen parkert, første åskam passert, og toppen dukker opp (sentralt i bildet).

Etter meget drøye timen i finværet satte jeg fra meg sykkelen nær en demning, og la i vei østover over en åskam. Så at vannstanden var minst 5 meter under normalen, og sjekket ut mulighetene for en snarvei over (halv-)øyene i nordøst. Det gikk - nesten! Måtte av med støvlene på et 2m-bredt punkt. Hadde vannet stått 1 m høyere hadde det resultert i en omvei i øst.

Kikket bort på omveien som jeg slapp å gå, takket være lav vannstand.
Tilbake mot det eneste stedet jeg måtte av med støvlene.
Små-uryddig terreng opp mot toppen.

Fulgte et sauetråkk et stykke, men forlot det. Uryddig terreng her oppe, verre enn det så ut til på avstand. Nådde toppen på rundt 3,5 t, fortsatt i godt vær.

Videopanorama fra toppen:

Tok noenlunde samme ruta tilbake, men utnytta noen snøfelt i høyden. Stakk også oppom Gilafjellet, siden bygene lot vente på seg. Turens kanskje farligste del gjensto; med elendige bremser på sykkel ned de bratte bakkene tilbake. Tok det rimelig rolig, og minte meg selv på at det har gått over et år siden jeg sist lovte å gjøre noe med de bremsene...

Fra toppen; i retning tilbake til sykkelen.

Har mista alle gps-data fra denne turen, så sporet er tegnet inn sånn cirka.