Via ferrara Teresina opp på Saint Jeroni (30.06.2016)

Written by Richardo (Richard Blom)

Ascents Saint Jeroni (1,236m) 30.06.2016

Et deilig brekk i badeferien. Kjørte til nordsiden av Montserrat der det ligger et gammelt kloster og et enkelt overnattingssted (Santa Cecilia). Først opp en tydlig sti gjennom bushen. Ganske bratt opp på høyre side av det tørre bekkefaret. Småklyving i bekkefaret til stien deler seg i to: den til venstre er den du senere skal komme ned. Ta til nøyre vidre opp et tørt bekkefar til starten av via ferrataen. Hook deg på. Lett i starten inntil man skal ut til siden på en av pillarene og opp denne:

Luftig! Videre op og ned på denne merkelige steinformasjonen. Noen steder tildels rett opp eller ned, men sikringen er godt vedlikeholdt og man har også satt inn en del trinn der det trengs:

Finalen er opp et bratt søkk:

På toppen av dette er det en 10-meters honnøretappe der du kan motta hyllesten fra de vanlige fotturistene som står på topp-terrassen før du selv kan klyve over gelenderet og entre denne. En flott tur i varmen! Deretter er det en riktig så bratt sti man følger tilbake.....