Ved Skei (28.08.2016)

Vestre Gråkampen (1,209m) 28.08.2016
Prestkampen (1,244m) 28.08.2016
Trettehøgda (836m) 28.08.2016

Prestkampen og Gråkampen Jeg finner en fin plass i Torsdalen hvor jeg overnatter i bilen. Etter en tidlig og rask frokost og forflytning til Gamledalen seter er jeg startklar.
Følger sti opp på Prestkampen. Det er mye vind i dag så det blir bare en kort stopp her. Videre etter ny sti nordover til Skardbua hvor jeg dreier mer vestlig og følger diverse dyretråkk opp til Gråkampen. Først til 1209-varden, så til hovedtoppen.
Ned igjen om Almannaskardet, langs Skeiselva og nord for Avlundkampen til jeg møter stien jeg startet på.

Starter fra Gamledalen seter. Skeikampen i bakgrunnen.
Prestkampen fra Torsdalen.
Kjempevarden på Prestkampen, 1244 moh.
Gråkampen fra Prestkampen.
Passerer Skardbua i Almannaskardet.
Den beskjedne varden på Gråkampen, 1212 moh.

Bjørga og Trettehøgda Bjørga blir besteget fra øst. Kjører Bjørgavegen helt opp og villgår i tett krattskog til topps. Et dårlig vegvalg!!
Siste topp denne helga blir Trettehøgda. Går opp fra øst gjennom frodig granskog og noe myr.
Ikke så mye å si om denne toppen bortsett fra litt fin gammelskog i toppområdet. Er også bortom flere jevnhøye toppunkter her.

Bjørga fra Skei.
Toppvarden på Bjørga, 956 moh.
Trettehøgda fra Bjørga i nord.
Gulstarr.
Trettehøgda, 836 moh. Kanskje er maurtua høyest, men det er flere jevnhøye punkter i området.
Fin gammelskog på toppen, men dette lover ikke godt!

Altfor lite uberørt

Written by Øyvindbr 07.09.2016 14:55

skog her i landet. Viktig å ta vare på gammalskauen, det er den som Fønhus var så glad i!

Stort sett er all norsk skog med minimale unntak ødelagt av enorme mengder skogsbilveier og hogstfelt, kun små oaser er igjen til skogsromantikern...

Spesielt Vassfaret er et trist kapittel i norsk historie med enorme hogstfelt og infløkte og avanserte skogsbilveinettverk.

Gammelskog

Written by repelo 07.09.2016 09:46

Ser du har vært på en av Gausdalslistas "fineste topper", Arne Mæhlen. Men i motsetning til deg ser jeg ingen grunn til bekymring om grunneier har kontaktet Mjøsen om hogst. Her er ikke høyere enn at skogen kommer opp igjen, vi kan ikke ha bare Gammelskog her i landet! Ta kontakt neste gang du er i området, hadde vært artig å ta en tur sammen igjen.