Alvaldsnuten (16.08.2016)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Vetrhusvatna (735m)
Endpoint Samme (735m)
Ascents Alvaldsnuten (1,243m) 16.08.2016

Alvaldsnuten

Tidligere på dagen var jeg kommet tilbake fra Kjeringebotn etter overnatting og tur på Inste Botnanuten og Bjørnbærnuten. Nå parkerte jeg ved Vetrthusvatnet og etter en liten samtale med noen lokale bobilgjester, la jeg i vei mot Alvaldsnuten. Ruten min gikk rundt innerste Vetrhusvatnet og langs merket sti (mot Eikemo). Etter hvert går stien nedover igjen og det dukker opp en åpning i det langsgående bratthenget man har på høyre side. Jeg valgte å gå opp her for å komme på oversiden av henget. Videre langs vann 801 går det "litt unødvendig mye" opp og ned, men jeg vet ikke om det er mulig å komme opp/ned bratthenget lenger nede i Skreddalen.

Tilbakeblikk mot parkeringen ved Nedre Vetrhusvatn.
Kronglete terreng allerede ved vann 801.
Pkt 1140 sett fra Vann 801.
I sadelen mot Blåvasshorga (midt i bildet) går stien nedover. Her tok jeg til høyre.

Etter å ha passert vann 801 måtte jeg rundt et bratt parti før jeg kunne starte på nordkammen opp mot pkt 1140. På vei opp så jeg tydeligvis litt for lite på kartet, for jeg endte opp med å gå nesten helt opp på denne toppen. Fordelen var at jeg nå fikk godt utsyn over veien mot toppen. Og det jeg så var bratt, kronglete og utfordrende terrreng!

Bratt ned nordkammen. Vann 801 til venstre.
Terrenget videre mot toppen ser kronglete ut og her hadde jeg enda ikke sett hvor mye opp og ned det skulle bli.

Men, opp på toppen skulle jeg, så jeg la en ruteplan og satte utfor. Det ble en god del opp og ned, men jeg fulgte planen helt til topps og ankom toppen etter 2 timer og 20 minutter. Her oppe traff jeg to hyggelig eldre karer fra Stord, som hadde tatt omtrent samme rute som meg. De var på vei videre mot Sandvasshorga da jeg ankom toppen, men vi fikk tid til å slå av en prat. (Det visste seg senere at de hadde droppet toppen og gått rett ned til parkeringen.)
Oppe på toppen var det fantastisk utsikt og helt vindstille. Jeg skiftet til shorts, tok de nødvendige bildene og gikk innom topp punktet. Lunsjen på toppen ble desverre kortere enn tenkt, for det var haugevis med innpåslitne insekter rundt varden. :-(

Den vei-løse bygden Eikemo sett fra toppen.
Utsikt ut Åkrafjorden.
Toppen av Alvaldsnuten, 1243 moh.

Jeg valgte å gå omtrent samme rute ned igjen, men krysset pkt 1140 på østsiden. Denne toppen kan fint passeres her, men en må holde seg over 1000-1020 moh. Jeg kom litt for langt ned og måtte klyve opp igjen rundt 20 høydemeter for å kunne passere det bratteste partiet. Vel inne på nordkammen var jeg tilbake på ruten og nå var det bare plankekjøring resten. Jeg var nede ved bilen kl 15:15, halvannen time etter at jeg forlot toppen. Ruten min gikk i kronglete og til tider bratt terreng, og ruten Runemb (Rune Blomberg) beskriver i sin turrapport er nok lettere. En rundtur (med min rute opp og Runes ned igjen) vil kanskje være den beste opplevelsen av Alvaldsnuten. Husk på fint vær og tørt terreng!

Stupbratt ned i Skreddalen.
Vel nede ved de idylliske Vetrhusvatna.
Gå rundt pkt 1140 på kanten midt i bildet. Ikke bli fristet til å gå ned til høyre for tidlig. Da blir det bratt.