Østfold raid V (27.08.2016)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Svinesund (68m)
Endpoint Børsåsen/retur (121m)
Characteristic Walk
Ascents Børsåsen (121m) 27.08.2016

Kjørte fra Skjeberg til Svinesund, rundt oppstallingen for tollerne og den gamle veien. Svingte inn på en stor parkeringsplass med toaletter. Gikk veien opp og tok opp til høyre der den svinger ned mot sjøen. Der var det en pensjonert dame som hadde sitt lille feriested som jeg fikk spurt om vei. Kjerreveien var utydelig og gjengrodd og forsvant snart. Jeg havnet inn mot en svært kuppert bergvegg med mosegrodd ur. Godt det ikke var bløtt i dag. Fikk klivd meg oppover. Var innom begge toppene her. De er omtrent like høge. Den vestlige har utsikt mot vest, og den østlige mot øst. Returen gikk via en sti som så ut til å ende ved tollerne, så jeg måtte skikkelig bushe meg tilbake til utgangspunktet - også en utfordring som hadde vært vanskelig uten GPS.

En liten tur, men den ble ganske så utfordrende med ur, bratt klyving, tett skog og noen kampesteiner. Drar vel ikke hit igjen - men allikevel et hyggelig besøk, ikke minst etter å ha pratet med den pensjonerte dama. Interessant.

Møtte en vegg av mosegrodd ut og tett skog