Gárdevárri - Måsøy, 212/404 (27.08.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Gárdevárri (633m) 27.08.2016
Oarječohkka (376m) 27.08.2016
Visits of other PBEs Parkering Russelvdalen (80m) 27.08.2016

Jeg kom sent om kvelden fra Smørfjord og fulgte skilt mot Havøysund innover Russelvdalen. jeg overnattet i bilen på en parkeringsplass ikke så langt fra startstedet til Gardevarri. Om morgenen kjørte jeg tilbake til jeg fant ett veldig greit sted å parkere der det er olass til flere biler Parkering Russelvdalen, 7,9 km i luftlinje til toppen. Jeg så at det var avmerket en sti på kartet litt lengre vest, men valgte å heller gå i terrenget og få med meg en 100mpf topp på veien, Oarjecohkka. Første del av turen gikk gjennom fjellbjørkeskog og over myrer og ett reingjerde som matte krypes under. Kom relativt fort over tregrensa og Oarjecohkka sto og lokket på meg. Stor varde på toppen og nå fikk jeg også se dagens hovedmål Gardevarri. Lettgått terreng mot toppen, ett reingjerde til som måtte krysses og steinur på slutten. Stor varde på toppen, men nå kom det noen nedbørsskyer som tok noe av utsikten. Heldigvis var det bare lette regn/snøbyger. Jeg brukte 45 min opp til Oarjecohkka, 2,5 timer opp til Gardevarri. På tilbakeveien gikk jeg litt lengre mot vest som kartet viser. Mange reinsdyr å se og var også ett par firhjulinger som kjørte innover, flere spor etter firhjulinger å se... Jeg brukte 4t og 45 min totalt, og dette ble siste topp i Finnmark for denne gang. Flyr hjem fra Lakselv i morgen.

Parkeringsplassen
Gardevarri sett fra toppen av Oarjecohkka