Patchellhytta og Store Smørskredtind (23.03.2013)

Written by j_snorre GSM

Start point Patchellhytta
Endpoint Engeset
Ascents Store Smørskredtinden (1,630m) 23.03.2013
Visits of other PBEs Patchellhytta (818m) 23.03.2013

Jeg og Robert gikk opp til Patchellhytta på fredag etter jobb, etter å først ha tatt en tur opp den etter hvert så kjente vestrenna på Herdalsnibba.

Lørdag skulle vi prøve på Store Smørskredtind. Det var svært krevende snøforhold i den nordvestvendte renna opp mellom Nordre Smørskredtind og Store Smørskredtind. Nærmere bestemt gjennomslagsføre der du akkurat fløt opp hvis du gikk på ski (men det var det for bratt og hardt til), og der du akkurat brøt gjennom på beina. Dette tærte på kreftene, og Robert ga seg derfor midt i renna. Jeg valgte å fortsette, og fant etterhvert ut at jeg akkurat fløt oppå hvis jeg gikk på alle fire. Ikke veldig effektivt, men bedre enn å bryte gjennom for hvert steg. I toppen av renna og på baksida var snøen heldigvis ganske bra, og det gikk fint opp den sørøstvendte topprenna. Jeg vurderte å kjøre direktevarianten fra toppen rett mot Patchellhytta ettersom snøen så bra ut der, men slo det fra meg siden jeg var alene (denne ble kjørt av en på kar på splitboard dagen etterpå). Det ble derfor nedkjøring samme vei som jeg kom opp.

Fra toppen av renna med det nevnte heller tvilsomme føret. De siste metrene i toppen var riktignok ok. Brekketindene i bakgrunn.
Fra toppen topprenna/flanken.
Øvre del av direktevarianten. Patchellhytta sees som en liten prikk der nede.