Flatbrehytta (22.08.2016)

Written by rajenssen (Ranveig)

Visits of other PBEs Flatbrehytta (994m) 22.08.2016

Mandag dro ei venninne og jeg på tur til Flatbrehytta i Fjærland. Jeg hadde aldri hørt om hytta før, men etter et raskt googlesøk takket jeg ivirig ja til å være med. Vi tok av veien inn mot Supphelledalen og parkerte bilen, og videre derifra gikk det bratt oppover ca 1000 høydemeter.

Vi startet opp langs Tverrdøla.
Deler av stien var erstattet med steintrapper.
Utsikt opp mot Fremste Skeisnipa, mange høydemeter gjenstår. Vi hadde lånt med oss en ivrig alaska malamut på turen.
Oppe på første platå, og vi ser ned i dalen hvor vi parkerte bilen.
Veien videre oppover, hytta ligger ca. oppe på toppen så langt vi kan se framover.
Nydelige omgivelser å gå i, og vi føler at vi nærmer oss hytta!
Endelig oppe på toppen etter to timer med bratte motbakker. Fantastisk utsikt mot Fjærlandsfjorden.
Vi bestemte oss for å gå nærmere supphellebreen...
...og det angret vi ikke på! Etter siste bakketopp dukket denne slående breen opp på nært hold.
Med deilig kald luft fra breen ble vi sittende her oppe en stund og bare nyte utsikten. Flatbrehytta i bakgrunnen.

En vanvittig fin tur som jeg gjerne går igjen. Vi møtte på flere utenlandske turister her, og de var like slått i bakken som oss. FOR et nydelig sted.