Ølfjellet (22.08.2016)

Written by opps (Oddveig Torve) GSM

Start point Kjemaga (373m)
Endpoint Kjemaga (373m)
Ascents Ølfjellet (1,751m) 22.08.2016

Kjørte ned til Storjord og kjørte opp Skardjolia til jernbanen parkerte ved Kjemaga på 373 moh. Startet på turiststien, men tok fort av oppover svabergene. Veldig lettgått innover, først svaberg, så gras og lyngsletter. En del reinsdyr inne på flata nord for Adjekselva. Fikk litt regn da vi kom opp til 1000, det så litt dårlig ut da. Men det sluttet igjen overraskende fort. Ivrig meldte pass på 1200, satte han igjen her, og tok GPS punkt i tilfelle det skulle bli tåke. Vi gikk opp sørøstryggen veldig greit i starten, men ble fryktelig store steiner og bratt opp mot toppen. Det ble fryktelig strevsomt for hundene men vi kom oss til topps, men ble ikke lenge der siden det var litt torden og mørke skyer i nord. Prøvde oss ned østryggen mer sva der, litt bratt noen steder, men mye bedre for hundene. Heldigvis bra friksjon på mesteparten av svaene. Kom oss ned ryggen, traverserte steinrøys sørover til snøfonn som vi fulgte ned. Tilbake til Ivrig. Tok en pause nede ved 1000 meter og åt litt niste før vi gikk tilbake til bilen.

Saltdal

Written by otto 31.08.2016 19:35

Sol og skyer rundt Ølfjellet. Motivet bikkja på toppen med de tunge skyene bak var lekkert .