Onsdagstur til Engulvsfjellet og Hemmelfjellet (24.08.2016)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Dølfjellet (842m) 24.08.2016
Engulvsfjellet (856m) 24.08.2016
Gilderåsen (865m) 24.08.2016
Hemmelfjellet (885m) 24.08.2016

Siden både Hans Thorvald og jeg hadde en undervisningsfri dag fra skolen, bestemte vi oss for å bruke dagen på tur. Vi dro fra Hamar rundt 10, og kjørte til Kløvstadsætra (50 kr i bomavgift). Der parkerte vi bilen og gikk en fin og oppmerket sti til toppen av Engulvsfjellet. Det var litt bløtt i starten, men ble mer steinete etter hvert. På toppen var det litt tåkete, så fikk ikke så god utsikt. Vi skrev oss inn i boka og fulgte stien videre mot Pålstjennet. På vei dit overrasket vi en liten flokk med ryper. I området rundt Pålstjennet var det en del bløte partier, så både Hans Thorvald og jeg ble våte på beina. Da vi kom til Skynndalen tok vi oss en liten lunsjpause før vi gikk i retning Hemmelfjellet. Det var litt vanskelig å finne stien som vi hadde planlagt å følge opp, det er godt mulig at den ikke eksisterte. Vi valgte i stedet å gå utenfor sti og gikk skogen oppover mot toppen. Noen hundre meter fra toppunktet kom vi inn på stien. Toppen på Gilderåsen var ikke enkel å finne, og vi var litt usikre på om vi fant det eksakte toppunktet. Det var enklere med Hemmelfjellet som hadde en fin varde, samt postkasse og bok. På toppen hadde vi fin utsikt til Dølfjellet, så det toppunktet klarte vi greit å finne. På vei ned til bilen igjen kom vi inn på stien, men valgte raskt å gå utenom ned til bilveien. På nedfarten så jeg en søt harepus.

Det var veldig ålreit å gå utenom stiene i dag. Vi hadde i utgangspunktet kun tenkt å gå på toppene, men heldigvis hadde jeg pakket med noen plastposer i sekken. Vi kom nemlig over noen skikkelige multemyrer, og aldri har jeg sett så mye multe på ett sted. Det var ikke lang tid vi brukte på å plukke, men fangsten ble over halvannen kilo. Nå har vi skaffet multe til julekveldsdesserten både på Stange og på Nygaard.

Molte

Written by repelo 24.08.2016 22:07

Så flott Kristine! Her har vi ikke plukket ei eneste molte i år. Da blir det jul i år også!