Spanstinden - Rungugáisá - Snø,tåke men SOL på toppen. (10.08.2016)

Written by opps (Oddveig Torve) GSM

Start point Bukkemyrvatnet (425m)
Endpoint Bukkemyrvatnet (425m)
Ascents Spanstinden (1,457m) 10.08.2016

Endelig startet den etterlengtet fjellferien som vi hadde planlagt å legge til Sør Troms. Etter mange timer med bilkjøring var vi endelig kommet frem til at den første turen skulle gjennomføres. Spanstinden 1457 moh. ligger lettvint til ved E6 så den var grei å starte med og den har jo en Pf. på over 1000 meter så denne måtte vi jo bare besøke.
Parkerte ved Bukkemyrvatnet kjørte inn ved veisløyfa, her stod det en infotavle om turen opp til Spanstinden. Fulgte godt merket sti og varder til topps. Jevn stigning oppover, passerte swimming pool men det fristet ikke med noen dukkert i dag da det var noen snøbyger og kaldt. Fra salen mellom Sølvfjellet og Spanstinden kom det bratteste partiet på turen, stien var vardet opp på sørryggen videre det siste stykke bort til varden flatet det ut. Tåka var fortsatt tykk da vi satte oss ned for å spise nisten så vi gjorde oss god tid (ferie og ikke noe stress) i håp om at den lettet noe den heldigvis gjorde. Flott utsikt fra toppen til mange fjelltopper som jeg skulle ha besøkt i alle retninger.---

Infotavle og sti start ved Bukkemyrvatnet.
 Jevn stigning oppover på godt merket sti.
Vinner høyde og været ser ut til å bli lettere.
 Naturlig swimming pool.
Snø i lufta og frisk luft.
Egil dukker opp i tåka på flata innover til varden.
Spanstinden i tåkehavet.
Sånn vill jeg ha været resten av ferien, tåken forsvant og fikk nydelig utsikt.
Tundra storkoste seg med kaldt vær og nysnø på toppen.
Vakkert når tåka danser rundt toppene.