Langeskavltinden (22.08.2016)

Langeskavlen SØ2 (1,552m) 22.08.2016
Langeskavltinden (2,014m) 22.08.2016
Sløtafjellet Vest (1,474m) 22.08.2016
Kjørte med Anders til Eidsbugarden, der vi parkerte nederst i hyttefeltet der T-merka råk til Vetti starter. Fulgte dette råket opp til Sløtatjernet. Her tok vi av til høyre, runda tjernet og tok fatt på stigningen opp til Langeskavlen SØ2. Derfra bratt opp i delvis ur, men også en bratt snøbakke til Langeskavlen SØ1. Herfra flata det mer ut, ble småkupert ur og et langt snøfelt fram til Langeskavlen. Underveis så vi issoleie, mye ferdigblomstra, men fremdeles en del i full blomst.
Issoleie
Tusenfryd og blåklokke var det og mye av. Og masse mogopfrukter! Vel oppe på ryggen fikk vi en praktfull utsikt, som vi kunne nyte mens vi traska i stein og ur fram til dagens hovedmål, Langeskavltind.
Porten i Koldedalen

Ved varden tok vi dagens andre pause i vindstille og sol, og kjente Jotunfjell som Uranostind, Falketind, Stølsnostind, Mjølkedalspigger osv tett innpå.

På Langeskavltinden
Anders på toppen

Tilbake over Langeskavlen, før vi fant en grei, men bratt nedgang fra ryggen. Fortsatte over Sløtafjellet vest, derfra bratt ned på DNT-råket som vi fulgte tilbake til bilen.