Hemnafjellet (07.08.2016)

Written by ory1962 (Odd Ivar Rypdal)

Ascents Hemnafjellet (680m) 07.08.2016
Nordøst for Hemnafjellet (678m) 07.08.2016

Overnattet i Namsos etter lørdagens turer til Storheia og Øyenskavlen. Tok av på Sjøåsen i retning Flatanger, FV 766 forbi Altevatnet og får etterhvert flotte vindskurte fjell til høyre. Nede i bygda igjen etter ca to mil tok jeg av fra vegen og til høyre, kjørte over elva og noen få hundre meter. Parkerte ved vegen på høyre side.

Det går en delvis gjengrodd traktor veg innover i marka og i retning fjellet. Først vestover og rundt, så østover igjen. Ei solid trebru over elva etter vel en km, deretter tar man av i retning fjellet. God sti som var uproblematisk å følge. Merket med rødmaling til å begynne med, deretter med staker helt til topps. Man har alle tekniske installasjoner på toppen godt i syne det meste av vegen.

Turen blir betydelig brattere etter hvert, og man kjenner dette fjellet godt i lårene! Det litt snodige - men ikke helt uvanlige - er at kommunegrensa ikke går på toppen av fjellet, men et par hundre meter bortenfor. Kommunetoppen i Namsos er dermed et par meter lavere enn toppen på Hemnafjellet.

Relativt trekkfullt på toppen av fjellet, men storslagen utsikt i alle retninger også herfra - særlig utover mot havet og øyverdenen i Flatanger og Namsos. Skremte opp en flokk på ti-femten ryper - ikke godt å si hvem som ble mest skremt.

Endomondo sier turen var 8,2 km. Brukte to timer og tre kvarter inkl pause på toppen. Hele 663 høydemeter, brattere tur enn de fleste altså. Flott tur!