Øyensskavlen (06.08.2016)

Written by ory1962 (Odd Ivar Rypdal)

Ascents Øyensskavlen (686m) 06.08.2016

Kom fra Storheia, kommunetoppen i Osen. Retur derfra på FV715; vel 27 km fra man kommer inn på FV715 kommer man til Myrmoen, med en stor og fin parkeringsplass.

Herfra god grusveg som det viser seg går nesten helt til topps på Øyenskavlen. Vegen inn gjennom marka var heldigvis fysisk steng med bom, og bilen ble derfor forlatt trygt parkert.

Fulgte grusvegen det meste av vegen, og hadde fin utsikt mot kveldens turmål. Vegen går jevnt oppover, tar til venstre / vestover ved et vann, og videre oppover lia. For å forkorte turen litt, samt få variert underlag under skoene, tok jeg av rett opp bratta ved et lite steinbrudd før siste sving på bilvegen. Vet ikke om jeg sparte mye tid på dette, men fikk en finere tur da. Kom opp på toppryggen og tilbake på vegen, fulgte denne til endes ved masta på Øyenskavlen. Derfra bortover sva til toppen av fjellet som er noen få minutter fra masta.

Øyenskavlen er det høyeste fjellet i dette området og nærmeste høyere fjell er et godt stykke unna, dermed flott utsikt i alle retninger. Ikke noe dyreliv på denne turen denne dagen.

Retur samme veg, men fulgte bilvegen helt rundt på returen - dvs litt lengre distanse enn på turen opp.

I følge Endomondo: 12,5 km, brukte 2 timer og 35 minutter inkl pause på toppen. 587 høydemeter.