Duolbagáisá - Gamvik, 211/404 (22.08.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Duolbagáisá (672m) 22.08.2016
Visits of other PBEs Skoteelva båtlandingsplass (0m) 22.08.2016

Vi hadde overnattet på Tana vertshus i Vestertana etter å ha gått Savzavarri dagen før. Siri hadde ringt til Reidar Larsen (�478 85 128 ) og avtalt båttransport fra Sjursjokk (Soussjohka). Navnet hadde vi fått fra andre rapporter. Han er broren til Viggo Larsen som andre har brukt tidligere, men som dessverre ikke lever lengre. Reidar skulle ha 500 kr for båttransporten og han anbefalte Skoteelva som ett godt utgangspunkt. Litt lengre å gå enn fra Staphogieddi der flere andre har startet fra (rapporter på WWV.no) men mindre bratt og enklere å gå i følge Reidar. Han satte oss i land ved en liten rød hytte litt nord for Skotelva etter ca 30 minutts båttur, og vi fulgte bekkedalen litt nord for Skotelva oppover. Deretter var det bare å gå innover i retning Duolbagaisa som etterhvert lyste imot oss bratt og fargerik. Været var veldig bra, lettskyet, og det var lettgått terreng innover. Vi tok det med ro og hadde mange pauser i løpet av dagen. Så flere reinsdyr og nøt søte blåbær og krekling som det var mye av. Da vi kom inn i skaret mellom Duolbagaisa og nabotoppen på 633 moh begynte steinørkenen og resten av turen var steinur. Det var enkelt å finne grei vei å gå opp steinura og toppen var en stor flat steinur der varden ligger ett godt stykke innpå flaten. Skjønner at den heter Flattind på norsk. Stor varde med postkasse på toppen så vi fikk skrevet oss inn i boka. Dette er tydeligvis ikke den mest besøkte toppen for vi ble nummer 10 og 11 siden September 2013. Vi brukte litt over 4 timer til toppen i rolig tempo med flere pauser. Nogenlunde samme vei tilbake. Vi hadde telefonkontakt med Reidar på vei ned og avtalte når han skulle hente oss igjen, så han kom ikke lenge etter at vi kom til hytta etter 8,5 time på tur. Veldig fin avslutning på mitt og Siris Finnmarksraid. Siri sibris (Siri Helland Hansen) var med på turen.

Den røde hytta ved skotelva der vi ble satt i land
Siri nyter synet av Duolbagaisa
Ikke den mest besøkte toppen
På toppen av Duolbagaisa

Grattis Solveig!

Written by knutsverre 22.08.2016 20:58

Bare en til nå, så er vi like langt igjen på listen!

Sv: Grattis Solveig!

Written by Sola19 25.08.2016 16:35

Takk Knut Sverre! Du får holde deg til øytopper en stund til så jeg komme opp på ditt nivå på lista:)