Svartevassegga/Vestre Hornelen, Bremangerlandet (19.08.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Hunskor P-plass (15m)
Endpoint Samme (15m)
Ascents Vestre Hornelen (889m) 19.08.2016 14:25
Svartevassegga (839m) 19.08.2016 16:00
Visits of other PBEs Hornskor p-plass (15m) 19.08.2016 10:00

Flott tur til Svartevassegga i Bremanger

Svartevassegga Øst/Vestre Hornelen
Denne toppen var hovedmålet for turen vår til Nordfjord denne gangen. Vi var på Hornelen så langt tilbake som i 1998. Den gangen gikk fra Berle, lykkelig uvitende om at det kjente landemerket Hornelen 860 moh ikke er det høyeste punktet på Bremangerlandet. Vi er nok ikke de eneste som har svevet i denne villfarelsen. På in-zoomet kart kalles Svartevassegga Øst for Vestre Hornelen, noe jeg synes er et bedre navn da toppen geografisk bedømt synes nærmere relatert til Hornelen enn til Svartevassegga i VSV.

Pga havtåke utsatte vi turen fra torsdag til fredag, noe som viste seg å være et godt valg. Etter frokost i Bremanger kjørte vi det korte stykket til Hornskor p-plass der den T-merket turstien til Hornelen starter. Innleide Sherpaer fra Nepal har gjort et kjempeflott arbeid med opprustning av første del av stien og også tilrettelagt på en nydelig måte oppe på platået på ca. 700 moh.

Sherpaer har laget flott trapp i skråningen opp fra Hunskor!
Flott, men uvant steinarbeid i norske fjell. Det gror seg vel til etterhvert ....

Det er ikke lange stykket til dagens turmål i luftlinje (1.4 km) men turen ble faktisk ca. 10 ganger så lang!! Det er ikke så merkelig når en ser på terrenget turen går i. Først bærer det 100 hm oppover mot ØSØ før stien dreier 180 grader for å fortsett rett vest opp til vel 500 moh. Bratt og tungt oppover her, men så blir det lettere.

Fra oppstigningen. Rugsundøya med Sundstua mot venstre
Mot Tangane med kystfortet på Rugsundøy

Stien dreier nå rett sør og stiger opp til et lite og to større vann på vel 600 moh. Vi kom inn i tåkebeltet på ca 500 moh, men heldigvis forsvant tåken da vi kom over 700 m.

Tåken lettet da vi nærmet os 700 moh
 ... og vestre del av steinrøysen mot Svartevassegga Øst kommer til syne
Stien er ombygget til en bred og flott "hellegang"
På toppen av denne steinrøysen står varden på Svartevassegga Øst

Etter litt småklyving opp den laveste delen av Svartevassegga, var vi oppe på det flate platået på ca. 800 moh. Også her har Sherpaene gjort et flott arbeid med å steinsette store deler av stien utover mot Hornelen. Da vi hadde fått øye på varden, begynte vi litt for tidlig å gå mot den i grov steinur, noe som var slitsomt for Astrid. Vi la etterhvert om kursen noe og gikk inn i den lille botnen sør for varden der vi fant en bedre trasé gjennom uren opp til varden som vi nådde greit fra østsiden. Trig-merke og flott varde helt ut på stupet mot nord på flere hundre meter. GPS 301338 6863912.

Varden på Svartvassegga Øst sett fra øst
Astrid glad og fornøyd med å ha nådd toppen!
Varden med Svartevassegga 840 mot i bakgrunnen. Foto: Astrid

På returen la vi ruten litt mer mot øst, og her var det adskillig lettere å gå da vi kunne følge den godt tilrettelagte stien mot Hornelen tilbake på flaten. Jeg tok en liten avstikker til

Svartevassegga 840
Grov steinur opp hit. Høyeste punkt på en bar fjellknaus uten varde eller annen form for markering. GPS 300411 6863755. Fra toppen så jeg en liten varde på en annen fjellknaus mot VSV som jeg selvfølgelig mått bort til selv om det virket lavere!. GPS her 300280 6863912 og ca. 10 m lavere ut fra GPS.

Høyeste punkt på Svartevassegga 840. Øst-toppen i bakgrunnen
Svartevassegga mot VSV. Varden (lavere punkt) skimtes i bakgrunnen
Nærmest varden på Svartevassegga, så høyeste punkt og Svartevassegga Øst 889 helt i bakgrunnen

Tilbaketuren gikk greit bortsett fra at vi mistet stien et lite stykke i det bratte partiet ned Svartevassegga. Her måtte vi klyve og traversere litt før vi var tilbake på rett spor. Vi kom inn i tåkebeltet igjen mellom 700 og 500 m.

Fascinerende å se tåken komme veltende opp mot Svartevassegga på tilbaketuren!

Tilbake ved bilen etter en fin tur på nesten 9 timer inkludert ca. 2 timer pauser underveis. Høydemeter-estimatet på PB (1216) virker enda en gang overestimert i forhold til dataene fra GPS-en (1077). Kjekt å være ferdig med alle øytoppene i Nordfjord! Nå gjenstår Florø-området og Solund, og her er det mye å glede seg til!