Olsskavlen (21.08.2016)  5

Written by ericpf (Eric Ford) GSM

Start point Raundalen parkering Olsskavlen (542m)
Endpoint Samme (542m)
Ascents Olsskavlen (1,576m) 21.08.2016
Punkt ved Olsskavlen (1,572m) 21.08.2016
Visits of other PBEs Raundalen parkering Olsskavlen (542m) 21.08.2016

Det var duket for en etterlengtet dagstur til en ønsket kremtopp. Valget falt på Olsskavlen, kommunetopp i både Voss og Granvin. Tidligere leflinger med å gå hele Raundalsryggen ble raskt avfeid, da treningsgrunnlaget bar sterkt preg av altfor få fjellturer de siste månedene. Været var upåklagelig, og jeg reiste fra Vossvangen kl. 08:30. Brukte 45 minutter på det som etterhvert ble tidvis smale og svingete svinger opp gjennom Raundalen, frem til parkeringslommen. Betalte 20 kr (sommeravgift - 50 kr vintertid) som jeg la i en konvolutt merket med dato og regnr på bilen, og satte avgårde.
Første del går på tydelig og god sti opp til Vollbotnen. Krysset togskinnene (tog kom noen minutter senere...) og rett etterpå broen over Raundalselvi. Oppe ved Vollbotnen glemte jeg å lese turbeskrivelsen, som sa jeg skulle gå til bak det første huset på høyre siden, så jeg fortsatte et lite stykke forbi siste hus, før stien forduftet. Jeg bladde frem kartet og kom raskt inn på stien igjen, som krysser en elv som renner fra Vollbotsvatnet. Stien går over en liten ås og kommer inn i tynn skog - ved et stort tre med en planke på går det like etter et stiskille. Her valgte jeg venstre sti, som skulle vise seg å være litt dumt. Denne gikk tilbake SØ til Vollbotsvatnet, og forsvant. På vei ned igjen skulle jeg senere (ved rundt 750 hm eller så) finne stien, som gir en lettere løype og en tidsbesparelse. Istedet satte jeg kurs SV for å komme raskt opp på kammen opp til Tungefjellet. Denne delen, som jeg altså gikk utenfor sti, var ganske tung å gå - myrlendt tidvis, og en del vegetasjon å forsere, heldigvis ikke altfor tettgrodd. Kjente meg derfor ganske sliten allerede før jeg var oppe på Tungefjellet, men derfra gikk alt lettere. Fikk igjen pusten og fant en bedre rytme opp langs en god del steinur. Oppe på rundt 1300 meter begynte det å bli en del snødekte områder. Jeg prøvde å holde meg et stykke til høyre, der det var litt større bare områder, men det så etterhvert ut som en litt for lang omvei, så jeg forserte de siste par snørennene radig. Den første varden man får øye på er dog ikke toppvarden, så jeg tok et bilde og fortsatte det siste stykket. Herlig å nå en slik topp, det var flott panorama utsikt i alle retninger. Noen skyer i horisontene, men kunne fortsatt se Hardangerfjorden, Folgefonna og Lønahorgi uten problemer. Tilbrakte en god stund på toppen med lunch og masse bildetaking, før jeg kom meg i bevegelse igjen - det var nok neppe mer enn 8-9 grader der oppe, og litt vind også, som var nok til at jeg var glad jeg husket både vindtett lue og hansker.
Tok omtrentlig samme rute ned, selv om jeg gikk en større del langs den vestlige kammen for å unngå å rusje ned snørennene i ukontrollert stil. Ved rundt 1100 hm fant jeg en fin fjellhylle i le for vinden, med flott utsikt over Raundalen, så jeg satte meg her en stund for å nyte forholdene. Tilbake igjen i bilen 15:30, sliten men svært fornøyd med å ha erobret denne flotte kommunetoppen. Godt mulig jeg tar flere turer opp hit - kunne også tenke meg å gå den fra Granvin-siden en gang.