Savzavárri-Nordkapp, Norges nordligste kommunetopp, 210/404 (21.08.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Savzavárri (578m) 21.08.2016
Visits of other PBEs Kjæsdalen P-plass (54m) 21.08.2016

Vi hadde overnattet i campinghytte i Børselv etter gårdsdagens tur til Rasttigaisa. Fra Børselv fulgte vi skilt mot Veidnes. Vi parkerte på veiskulderen i Kjæsdalen Kjæsdalen P-plass, så da vi kom tilbake at om vi hadde kjørt noen hundre meter lengre så hadde vi kommet til en parkeringslomme, men det gikk greit å parkere i veiskulderen. Gikk så mot Russedalen, over noen myrer og gjennom bjørkeskog. Måtte krysse en liten bekk og Russeelva, men det gikk greit å hoppe fra stein til stein. Fortsatte litt inn Russedalen og satte kursen mot Einarfjellet. Måtte krype under ett reingjerde inne i bjørkeskogen. Vi kom ut av bjørkeskogen da det begynte å stige opp mot Einerfjellet og fikk en liten stund god utsikt før vi gikk inn i skydekket som lå på ca 350 høydemeter. Da vi kom opp på Einerfjellet var det veldig lettgått terreng mot Savzaarri, nesten flatt men litt steinete enkelte plasser, så det bare å prøve å sette kursen mot toppen og holde den så godt som mulig i den tette tåka. Da det var tre-fire kilometer igjen til toppen i luftlinje lettet tåka litt så vi fikk litt utsikt, men dessverre varte det ikke lenge og vi fikk igjen ca 50 meter sikt. Da vi kom til oppstigningen til toppen ved vannet Savzalattu så begynte steinura for fullt og de siste 2 kilometrene var det steinur. Da vi kom til punktet som angir toppen på peakbook var det ingen varde å se, heldigvis skimtet vi såvidt en varde i tåka 50-60 meter unna på 35w 7846808 0473767, her var både en høy varde samt steinplata som jeg tror Otto har reist opp en gang. Ingen bok å finne å skrive seg inn i. Vi brukte ca 4,5 timer til toppen. Tok noen bilder før vi tok samme vei tilbake. Tåke hele veien nå også til vi begynte nedstigningen fra Einerfjellet da vi igjen kom under tåka. Ca 8 timer totalt på turen. Siri sibris (Siri Helland Hansen) var med på turen:)

Starten av turen, Einerfjellet sees i bakgrunnen
Tåka lettet noen minutter så vi fikk ett glimt av målet