Allmannberget (Oppdal PF100) (21.08.2016)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Allmannberget (1,344m) 21.08.2016 11:52
Visits of other PBEs Olmdalen p-plass (920m) 21.08.2016 10:58
Orkelsjøveien bom (546m) 21.08.2016 12:24

(App-test iOS)

Våknet tidlig i teltet ved Snøheim av at det regnet frisk. Planen var å ta en lett tur bort til Brunkollen etter gårdagens langtur over Larstind og Snøhetter men med slikt vær ble det første buss ned til Hjerkinn.

Nordover Drivdalen ble været bare bedre og bedre så etter en kaffestopp på Oppdal la jeg vegen oppover mot Orkelsjøen. For å slippe unna de tyngste bakkene (kjenner gårdagen..) kjørte jeg helt opp til avkjøring Mellomsætra der det allerede sto 2 biler.

Fulgte Oravegen over elva og norover til den tok slutt. Derfra kraftig sti som slynget seg oppover mot toppen av Allmannberget. Det ble bratte nok bakker likevel for min del, men deilig å gå i lave sko med myk såle og ikke minst; uten ryggsekk.

Topp-punktet er rett ved den store masta men det er et punkt lenger mot sør-vest som har samme høyde på kartet. Jeg tok derfor en kjapp tur bortom der før jeg gikk ned samme veg som opp. Nå var det 10 biler ved parkeringen så oppdalingene vet å sette pris på fint turvær.

Det ble en kort men god beinstrekker på tur hjem fra Dovre.

Stor mast og varde på toppen av Allmannberget. Tatt fra punktet med samme høyde (1344,1 moh).