Kukollen i Sørum (20.08.2016)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Ascents Kukollen (343m) 20.08.2016

Etter litt formiddagsjobbing brbestemte jeg meg for å ta en tur i finværet. Måtte jo likvel gå en tur med bikkjene, og da kan jeg jo ta en topp i nærheten samtidig. Valge falt på Kukollen i Sørum med ca 45 min kjøring og et par timers gange. Kjørte til Skjatvet og parkerte ved bommen. Fulgte veien oppover, første kryss til høyre, neste kryss rett frem, og tredje kryss også rett frem (her kom jeg ned fra venstre) og valgte veien som gikk på høyre siden av toppen da den passerte nærmest toppen (selv om den var lenger). Møtte et par syklister og en dame på tur med hunden sin, men ellers stille og rolig og fint å fritt for Alma og Mille. Gått og varmt med over 20 grader og mye varm sol som innebar at svetten rant godt. Omtrent der veien passerer toppen gikk det et svakt synlig tråkk nesten 90 grader til venstre fra veien. Gikk litt videre for å se etter en mer synlig sti, men det begynte snart å gå mer nedover så snudde etter noen hundre meter og gikk tilbake til den stien jeg så først. 2 min senere var jeg på toppen med den lille varden. 59 min og 6 km med den lile ekstra turen litt før toppen. En kort drikkepause og så bort til det høyeste punktet ved solcellepanelet. De obligatoriske bildene ble tatt her, før jeg tok fatt på returen. Fra toppen fant jeg (selvsagt) også en tydeligere sti, hvor det tydeligvis har kjørt traktor for noen år siden. Bestemte meg for å løpe tilbake for å rekke andreomgangen av bronsefinale i håndball fra Rio-OL. Fulgte stien nedover og var spent på hvor den ville komme ned siden jeg ikke hadde sett den fra veien på turen oppover. Siden den gikk mer mot høyre enn jeg kom fra skjønte jeg at jeg kom ned på den veien jeg vurderte å ikke ta oppover. Jaja, da ble det litt mindre ensformig med en annen retur, som atpåtil var over en km kortere. Nede ved bilen etter 30 min. 4,19 km ned og langs den littstien. To fornøyde hunder la seg raskt til rette på teppet i bilen. :-). Akershustopp nr 6 unnagjort.

Trodde jeg men så viste det seg senere at Bjørnholmen er høyere og dermed den nye kommunetoppen i Sørum...

Bra jobba!

Written by JohnTiger 24.08.2016 15:22

Bra jobba unge mann! Nå går det unna for deg :)

Mangler dog bilde av toppen! :)