Snøhettatraversen. Stortoppen til Vesttoppen (19.08.2016)

Written by kristoffergh88 (Kristoffer Günther Hansen) GSM

Ascents Hettpiggen (2,261m) 20.08.2016
Snøhetta (2,286m) 20.08.2016
Snøhetta Midttoppen (2,278m) 20.08.2016
Snøhetta Vesttoppen (2,253m) 20.08.2016
la[[image:kristoffergh88_20160824_57bd5d73249fe.jpeg|Tåken kom og gikk

rge|center]]
Planen var å stikke på Storen, men værmeldingerne satte en stopper for den. Så fint ut på Dovrefjell så Tormod foreslo Snøhettatraversen. Ble en ypperlig tur i stortsett nydelig vær. Litt tåke av og til, men ingen nedbør og nesten vindstille. Meget fin travers med overraskende fin klatring og fast fjell. Mye høyere kvalitet end det meste i Jotunheimen synes jeg. Synes det var litt stivt gradert til tross for at vi hadde glimrende forhold. Klatret alt i anmarsjsko. Turen fra vesttoppen mot stortoppen er nok ganske mye lettere da du da rappellere det meste av klatringen.

Klatring opp vesttoppen

Vi hadde med 2x60 meter tau siden vi var 3 personer. Å gå fra Stortoppen til vesttoppen går helt sikkert veldig greit med ett 60 m tau om du tar to rappeller ned fra midttoppen. Glimrende rappelfester ned denne. Vi prøvde oss på en lang rappel ned fra Hettpiggen, men kilte tauet da vi prøvde å dra det ned. (ett helt opplagt riss som knuten bare VIL kile seg i) Løste det med at jeg clogget opp med microtraxion på ene tauet, mens andre tauet var fiksert i selen til Tormod. Funket utmerket og klatringen opp igjen var veldig enkel. Tok da to rappeller ned igjen.

Klatringen opp til vesttoppen var enkel å finne. Fra skaret 50 meter langs hyllesystem/galleri til en kommer til en tydelig renne/kamin som skråner mot venstre. Var ett ganske markert crux på 1. taul. Veldig godt sikret og med en god håndjam gikk det greit. Satte standplass på en ganske god hylle litt lengere oppe til høyre for ett litt jalla rappelfeste. Fulgte herfra risssystemet videre mot venstre til jeg kom opp på ryggen på kjempehylle og bombestand i ett horn jeg kunne slynge og en god kam. Stiv 3'er klatring synes jeg med et definert crux i noen fingerriss med mye skrapemerker fra stegjern. Fra ryggen var det bare å springe opp over mot høyre langs ryggen og klyve opp ett lite opptak helt i toppen til ny bombestand i tynne riss. Herfra rødmerket sti ned til Snøheim. Brukte 9T45min på turen inkl. kilt rappeltau og 200 hm ned igjen for å fylle vann siden T hadde glemt dette. Rakk fint bussen tilbake til Hjerkinn kl 19.45

Rappell ned fra Hettpiggen. Her kilte tauet seg. Lurt å ta to rappeller

Folksomt!

Written by SturlaS 22.08.2016 23:26

Det må ha vært mange lag over traversen lørdag! Vi gikk motsatt veg med Larstinden som første topp (en del rappellering og bare 1 taulengde klatring). Vi var helt alene fra Vesttoppen og videre over.

Ellers tror jeg du blander sammen Midttoppen og Hettpiggen. :-)

Sv: Folksomt!

Written by kristoffergh88 24.08.2016 10:09

Bra noen kan rydde litt opp i mitt rot :-) Midttoppen er nå korrigert til Hettpiggen, og vi gikk den fredag. Hadde litt folk foran oss, men var ikke noe problem. Lurer på om d kanskje var ett kurs, for de var litt treige i begynnelsen, men fikk plutselig fart på seg. Mødte ingen som kom fra Vest. Gikk dere lørdag?