Omvei til Melkallen (20.08.2016)

Written by ArntO (Arnt Owe Røed) GSM

Ascents Søndre Gråfjell (1,227m) 20.08.2016
Helvetestinden (1,373m) 20.08.2016
Høgseternebba (1,241m) 20.08.2016
Kvitfjellet (1,381m) 20.08.2016
Melkallen (1,280m) 20.08.2016
Styggeværshaugen (1,371m) 20.08.2016
Uglehaugen (1,061m) 20.08.2016

Tur sammen med Hans Petter og Marie. Primærmålet for min del var Melkallen, en topp som har irritert i en årekke. Innimellom ba turen på litt løping. Innimellom var det også lett klyving.

Startet fra p-plass i svingen ved inngangen til Horndalen. Gikk veien opp til høyeste punkt på Vistdalsheia. Derfra opp sti som starter ved ferista på veiens høyeste punkt (kalt Fjellgarden). Fulgte sti gjennom skogen og opp til myrparti. deretter ut på nordryggen/ nordsiden som vi fulgte til Uglehaugen. Lett klyving mellom noen svaparti. Deretter sa ruta seg selv bort til Kvitfjellet - Styggeværshaugen - Gråfjellet og opp ryggen til Helvetestind.

Fra Helvetestind gikk vi utover til Høgseternebba og videre mot vest ned bratt side til ca 1000 moh. Der dreide vi retning Østre Melkallskardet. Vi gikk opp ryggen fra østsiden til Melkallen, og ned på vestsiden. Noe klyving oppunder toppen, men uproblematisk. Forholdsvis bratt ned på vestsiden av Melkallen også, men fant en fin flanke med vegetasjon som ender på høyeste punkt i Vestre Melkallskardet etter noe løsurtusling på toppen.

Fra Melkallvatnet ba terrenget på løping helt ned til startutgangspunktet etter sti som startet ved hytta ved Melkallvata.

Jeg konkluderer herved at ruta vi gikk absolutt er en fin måte å bestige Melkallen på......om man bare absolutt må dit av en eller annen grunn!

Hans Petter
Ved Uglehaugen.
Eresfjorden i bakgrunnen. Foto tatt på nordryggen opp mot Kvitfjellet.
HP med Helvetestind bak. Foto tatt på DNT stien sør for Styggeværshaugen.
Opp sørvestryggen på Helvetestind.
På Helvetestind.
HP med Juratind i bakgrunnen.
På eggen mellom Helvetestind og Høgseternebba.
Marie forsøker å rykke fra HP på toppen av Melkallen.
Flott løpeterreng fra Melkallvatnet. Fint å være ferdig med ur og kravleterreng etter en fin dag på fjellet.

Link til HP om noen har interesse av å se på en mann i orange jakke med tungt løpesteg: https://peakbook.org/tour/179391/Runde+fra+Vistdalsheia.html

Start date 20.08.2016 11:24
End date 20.08.2016 17:47

Bra dere koser dere i Nesset

Written by MonaK 21.08.2016 18:10

Sprekinger dere som løper. Flotte bilder også!

Sv: Bra dere koser dere i Ness

Written by ArntO 21.08.2016 18:36

Uglehaugen hadde vært fint Stikkut mål Mona.....i og med at du var inne på Stikk ut i forrige kommentar. Stien opp fra Fjellgarden hadde blitt fin, og man hadde spart familiefolk for slike traumatiske opplevelser man feks. opplever oppover mot Bjørkeskardet. Der kjem man høyt opp på kort tid.Vi strena rett forbi varden der dine håpefulle hadde lagt ut bok....visste d ikke før etterpå.

SKY RUNNING

Written by TROLL1 20.08.2016 23:39

RUN OR DIE. Dere er noen hardinger!! Jeg er imponert!!