Kveldstur til Serra de Cortina (18.08.2016)

Written by Stigun GSM

Ascents Serra de Cortina (522m) 18.08.2016

Noen av damene ville på la Marina og Carrefour i nærheten av Finestrat , igjen, og sjåføren måtte trå til; han var påfallende entusiastisk ift. kjøring til handlesenteret denne ettermiddagen; det måtte bety at han hadde en topp i sikte; og det var korrekt. Kristian var tydeligvis mettet på handleturer og var lett å overtale til å bli med til Serra de Cortina, en langstrakt rygg mellom Terra Mitica Benidorm nord og Finestrat. Vi hadde lest i Sverre Ording Fjelds utmerkete turbok for Costa Blanca at det skulle gå en sti opp fra sørsiden; den fant vi ikke. Vi kjørte derfor til Finestrat og østover på nordsiden av Serra de Cortina og fant ut at det så greit ut å starte fra nordøstsiden av fjellet. Vi parkerte nær hotellet Finca Fabiola. Vi måtte spørre noen lokale om stien, og etter besøk ved et par hus med skumle, frenetisk bjeffende hunder som vi ikke var sikre på klarte å hoppe over gjerdet eller ei, ble vi vist stistart. Etter noen hundre meter på vei kom vi inn på en tydelig sti som øyensynlig var mest brukt av terrengsyklister. Noe lenger oppe på nordøstryggen videt denne seg ut til nesten kjerreveistandard som stort sett fulgte høyden av ryggen vestsørvestover.

Østover ryggen. Serra Bernia horisont senter, sørflanke Leon Dormido/Ponoig venstre
Vestligste av 2 like høye toppunkter på ryggen

2 toppunkter på ryggen var på meteren like høye; vi gikk for sikkerhets skyld til den vestligste av disse, som var toppmarkert, bl.a. med et tynt trekors.
Albir venstre, Sierra Helada senter, Benidorm høyre
Puig Campana med det kjente "hakket" og Leon Dormido bak/høyre

Fint kveldslys, men ganske disig i lavere luftlag, likevel god sikt til etterhvert kjente kjennemerker i Altea-Albir-Benidorm området. Ned igjen samme vei, litt adrenalinfrigjøring da vi så løshunder i terrenget da vi nærmet oss bilen, heldigvis så de ut til å være av den mere sky sorten. Et fint alternativ-til-handletur-fjell, og da vi møtte jentene sa de på samme måte som oss seg godt fornøyd med kvelden!