Rásttigáisá- Tana og Lebesby, 209/404 (20.08.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Rásttigáisá (1,067m) 20.08.2016
Visits of other PBEs Levajok p-plass (110m) 20.08.2016

Vi hadde overnattet på Levajok fjellstue i en leid campinghytte. De solgte kart over Rasttigaisa der med sti til toppen tegnet inn, 50 kr. Stien er ikke tegnet inn på 1:50 000 kartet jeg hadde kjøpt. Vi kjørte til Levajok p-plass og parkerte her. Fra Levajok fjellstuer kjører en tilbake mot Tanabru til man krysser Levajokelva og da ligger parkeringsplassen på venstre side like etter man har krysset elva. Og så var det bare å følge traktorveien, holde til høyre i to kryss i starten, og følge merket sti. Det var laget en provisorisk bro over elva som man krysser etter 1-2 km, så den var enkel å krysse, men hadde gått greit å krysse uten bro også. Etterhvert ble veien mer til sti, men den var godt merket med pinner så veldig grei å følge. Da vi kom over tregrensa lyste Rastigaisa mot oss. Fulgte stien helt til siste bratte stigning opp til toppen der steinrøysa overtar for godt. Her var det rødmerkede steiner som viste veien oppover, mens pinnene fortsatte videre rundt Rasttigaisa. Med unntak av den siste biten som gikk i steinrøys var det lettgått terreng. Vi brukte 4,5 time på de ca 12 km opp til toppen. Kjempefin utsikt fra toppen, men ganske vindfullt. Samme vei tilbake og tilsammen 8,5 timer på tur med flere gode pauser og 24,5 km totalt. Siri sibris (Siri Helland Hansen) var med:)

Stor varde og fin utsikt fra toppen av Rasttigaisa

Dryg tur, det

Written by Olepetter 30.08.2016 10:32

der! Gps-track redigerer jeg lett i MapSource eller BaseCamp. Bruker du noen av de programmene? Garmins Basecamp lastes ned gratis på nett...(Vi kan evt ta detaljer på meldinger/mail...)

Sv: Dryg tur, det

Written by Sola19 30.08.2016 12:45

Da fikk jeg det til:) måtte eksportere sporet....