På bærtur i Sande/Svelvik (19.08.2016)

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Ascents Bufjell (263m) 19.08.2016
Høgåsen (314m) 19.08.2016
Visits of other PBEs Fløyta p-plass (140m) 19.08.2016
Høgåsen p-lomme (145m) 19.08.2016

Først en tur til Høgås fra sørøst. Sti hele veien. To viktige ting når man tar denne turen: 1. Gå den lille avstikkeren til punkt 311 sør på åsen. Det er her utsikten er, og den er faktisk ganske bra! 2: Gå litt lenger enn du tror du må får å nå toppunktet. Det er en langstrakt flat ås, og ingen utpreget topp. Jeg måtte opp med gps'n flere ganger før jeg var på det høyeste punktet.
Hadde med bærplukker, men gadd ikke bruke den. De blåbæra som ble plukket ble fortært på stedet. Nam nam.
Tid: 1:30h 6 km 161hm

Kjørte så til Suluvann og gikk på Bufjell (fjell?). Hadde egentlig tenkt å gå fra rett øst for toppen. Er tegnet inn en sti her på papirkartet (og på Peakbook når man zoomer inn). Men vips var jeg plutselig ved Fløyta/Suluvann, så da gikk jeg like gjerne derfra. Fulgte sti til jeg var rett nord for toppen, og gikk derfra rett sørover i lyngen. Sveipa litt med bærplukkeren her og der, men ble ikke de store mengdene. Blåbæra er litt på hell, så bør vel lengre inn og høyere for å få de perfekte bæra. Gikk en annen vei tilbake, og der var det mindre bær. Skogens gull var det litt av inni mellom, så ble ei god panne kantareller til dåhjort-middagen i dag. Jummy.