Risberget og Langfonnskarven (Oppdal PF100) (19.08.2016)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Langfonnskarven (1,373m) 19.08.2016 19:26
Risberget (1,391m) 19.08.2016 19:29
Visits of other PBEs Vinstradalsveien (635m) 19.08.2016 17:51
Ekrsætra Parkering (880m) 19.08.2016 19:29

(App-test iOS)

Planen for helga var stortur i Jotunheimen men værmeldingen ble dårligere utover uka så torsdag kveld avtalte vi å ta Dovre i stedet. For å slippe grytidlig start hjemmefra for å rekke første buss til Snøheim stakk jeg av gårde fredag ettermiddag. Middag med kona og en kollega på Oppdal før de kjørte Rv70 med Innerdalen i sikte. Jeg kjørte litt nordover E6 og tok inn mot Vinstradalen.

Artig å se dalen og elva på sommertid. Jeg kjørte innover den fine sæterdalen til avkjøringa mot Ekreasætra og parkerte bilen. Satset på lave sko og bare en vindjakke rundt magen i brukbart vær. Rett før sætra sto det en del biler så det er mulig det er OK å parkere der oppe.

Fra sætra var det god sti oppover langs Stallhøbekken. Etterhvert tok jeg av og la kompasskursen mot den store varden på Storhøa; toppen av Risberget. Her oppe var det meget lettgått terreng der sti ikke var noen fordel. Men det var sur vind så vindjakken var god å ha.

Videre la jeg kursen sørover der jeg krysset mellom Store og Vesle Ristjønna. Her lå det noen idylliske hytter og fisking fra båt pågikk på begge vatna. Etterhvert kom jeg meg opp på Langfonnskarven der det ikke var varde og vanskelig å se hva som var høyeste punkt. Etter å ha jogget bortom 3-4 kandidater gikk jeg ned nordøstryggen og etterhvert svært bratt klyveklatring innunder Stallhøa før jeg kom meg inn på stien ned til sætra igjen.

På en rasteplass i Drivdalen fikk jeg tatt en kjapp vask i varmt vann og tatt på tørre klær. Deretter ble teltet slått opp rett ved en annen rasteplass litt lenger sør i dalen.

Lett å se varden på Risberget på lang avstand.
Fra varden på Risberget er det god utsikt ned mot Drivdalen og ned til Oppdal.
Vesle Ristjønna nærmest og Store Ristjønna bak. Tatt fra Langfonnskarven.