Kvannfjølli - Tokke sin kommunetopp (17.08.2016)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Kvannfjølli (1,537m) 17.08.2016

Kom fra Lysekammen - Forsands kommunetopp kvelden før. Ankom Hovden kl 20.40. Lynpakking og sykling inn til Gjuvet. Deretter fottur i relativt høyt tempo. Mørket seg på ubønnhørlig, men månen kom opp og gjorde at lykta ble liggende i sekken.

Det mørkner

Kom til Tjørnbrotbu litt over elleve etter 2 timer og 18 minutter, og der var det stille. Skoene tydet på en gjest. Alle dører var lukket og umerket. Jeg visste ikke hva som var soverom, matlager eller do. Heldigvis var det to senger i stua, så jeg tok et par brødskiver før jeg la meg. Nesten vondt å legge seg når månen skinner ute!

Neste morgen ble det mer brødskiver og kaffe. Vurderte havregrøt, noe jeg ikke er stor fan av, men fant ikke kanel, noe jeg er avhengig av skal det gå ned! Sola skinte og fjellet lokket. Pratet litt med den andre gjesten, en gammel fjelltraver med nå dessverre dårlige knær. Men likevel stavret han helt inn hit! Imponerende. Han hadde aldri hørt om noen som reiste rundt og gikk på kommunetopper. Er det noe ferie det da? Han er inne på noe, men for meg gir det mye inntrykk, en slags sprekere utgave av en biltur!

Gikk videre stien mot Byrte og stakk opp skaret rett på toppen.

Utsikt mot "mine" Telemarksfjell: Gaustatoppen, Vindegga og Brattefjell

Tilbaketuren gikk utenfor stier på et vilt og vakkert platå.

Fra toppen mot returruta.
Idyll underveis!

På slutten la jeg ruta over en fin rygg, noe opp og ned, men givende!

Utsikt tilbake mot Tjørnbrotbu og Hovden fra den siste ryggen.

La ruta rett mot Hovden og kom inn på stien fra Tjørnbrotbu noen hundre meter nedenfor hytta. Drøyt tilbake og mettet for fjell når jeg kom til Hovden. Kjørte hjem til Asker igjen med hodet fullt av minner fra tre fantastiske høytrykksdager! Og både Rogaland og Telemark ble fullført!

Tidene er fra Tjørnbrotbu. Legg på minst to timer og 11 km for turen helt fra Hovden.