Lysekammen - Forsands kommunetopp (16.08.2016)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Lysekammen (1,304m) 16.08.2016

Ole-Petter la igjen et åpent spørsmål: Finnes det en enkel vei til denne toppen?

Etter å ha lest rapportene til Sondre (500fjell), Ole-Petter og Otto falt jeg ned på en fjerde rute. Valgte startsted ved en støl (Tangastølen). Idéen var at alle støler har da en krøttersti til fjells?! Dessuten var det bare knappe 200 høydemeter i skog. Norgeibilder viste en slags hylle med lite skog. Ulempen var hvordan en skulle komme til Tangastølen. Svaret ble sykkel med hodelykt (tunnel). 300 høydemeter gikk akkurat med min form, på 45 minutter, hovedsakelig på absolutt første gir. Asfalt hele veien. Ulempen var at beina var stive ved fotturens start. Fant ingen sti til stølen. Stølen var derimot velholdt, men eieren sitter nok mest på trappa med morrakaffen, eller går i andre fjell. Oppover lia var det lite hjelp å få. Ingen sti videre fra stølen. Prøvde så nordsiden av elva som virket slakkere. Der traff jeg på en gammel traktorvei som dessverre stoppet like nedenfor elvesamløpene. Heftig kratting noen høydemeter til før jeg tok meg over elva og inn på området med mindre skog. Dessverre ikke særlig godt, og mye bregner som økte faren for overtråkk. Ikke bra når man er alene.

Krattingen sett ovenifra. Tangastølen er litt til venstre og skjult bak en rygg.

Varmen og fluer gjorde det ikke bedre. Men alt har en ende, også krattingen. Deilig å komme opp i skaret med en svak trekk så fluene forsvant. Nå begynte det spennende partiet.

Det flater ut etter den første skogkledde lia. To valg: skaret midt i bildet (plan A) eller til venstre (plan B)

Jeg valgte plan A selv om jeg så det ville bli litt småklyving. Det var ikke verre enn at alle som greier denne turen også tar seg frem her. Etter to småklyvinger var det 50 m med grov ur i dalsøkket mitt. Jeg ble da fristet til å ta opp noen gresslier mot plan B. Men når jeg kom opp på ryggen viste det seg at det var store sva på andre siden. Måtte derfor klyve over toppen. Her var det litt mer vanskelig klyving. Letteste rute er å holde skaret, men det var fint over ryggen.

Lettgått langs plan B ruta ned mot 990-vannet

Jeg kom over på plan B ruta og ved vannet på 990 moh tok jeg meg tid til et bad. Hadde prøvd hodedukking et par tre ganger allerede. Kraftigere kost måtte til på en slik dag. Det ble mer dukkert enn bad, for kaldt var det! Fra vannet og opp mot toppen er det fantastiske sva med små fine vann som man passerer. Ruta jeg tok er nær 500 fjell sin og er så godt som fri for problemer. Returruta er riktignok best (som den ofte er)

Fine vann på platået under toppen.
Toppvarden med utsikt mot Folgefonna.

Fantastisk sikt på toppen, men Strålaus og Folgefonna var det eneste jeg sikkert identifiserte.

Returen gikk langs plan B, men den fikk en alvorlig knekk når det bare var 100 m igjen til samløpet. Dalen endte i en trang canyon med fossefall. Ingen sikker vei forbi. Trolig kan man klatre rundt hjørnet på venstre side, men bratt lyng er ikke favoritten. valgte å gå oppover ryggen mellom de to rutene, men måtte helt tilbake til der jeg forlot plan A. Tapte mye!

Så var det ned krattskogen. Litt lettere vest for bekken øverst i skogen, men ekkelt også der. Deilig sykkeltur ned til bilen. Da var det bare å sette kursen mot Hovden for å gå på Kvannfjølli - Tokke sin kommunetopp. Hadde planer om å nå Tjørnbrotbu i tide til å lage middag. Dessverre måtte jeg betale for en litt sen start om morgenen og bommen på returen. Rakk hytta først kl 23 og den ene gjesten hadde alt lagt seg......

Men tilbake til temaet. Ja, det finnes greie ruter i fjellet. Problemet er å komme opp i høyden. En må enten svelge kratting, grov ur, eller en heftig merket sti!

Start date 16.08.2016 11:10
End date 16.08.2016 18:18

Bra

Written by Olepetter 20.08.2016 11:04

du prøver ut nye varianter! Jeg fulgte forresten ditt gps-spor på Sørdalsnuten (Lindås) i går, det var til stor hjelp! I grunn litt moro med slike utfordrende topper uten sti opp.

Sv: Bra

Written by aask 20.08.2016 17:02

Enig i spenningen når ikke alt er plankekjøring, men samtidig er det stort å følge en god sti. Med god mener jeg en stor naturopplevelse. GPS spor er en super del av peakbook, både for å hjelpe andre og for å huske turen selv. Lykke til videre med toppene. Jeg jobber meg nordover år for år�

Enklere rute

Written by kolla 19.08.2016 10:55

Her kunne du ha sykla videre opp Stølsdalen til drøyt 700 moh og så gått inn Ådalen og sørsida av Såtetjørna opp til Lysekammen. Lengre sykkeltur, men enklere fottur! Dessverre gror det stadig meir igjen med kratt der det før i tida var ope landskap. Du var ialfall heldig med "øyvindvær". I vest ser ein like til havs frå Lysekammen. Gratulerer med fullført k-toppliste i Rogaland og Telemark!

Sv: Enklere rute

Written by aask 19.08.2016 14:33

Det blir vel da omtrent som Otto gjorde. Ville prøve noe nytt, og heldigvis angrer man sjelden etterpå. Om et par uker huskes vel også krattingen som en fin tur. Forskning viser at gleden kommer etterpå! Terrenget er i hvert fall variert og vakkert i godvær!