Heavy Metalen (18.08.2016)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Solli (100m)
Endpoint Samme (100m)
Ascents Metalen (307m) 18.08.2016
Visits of other PBEs Solli p-lomme (100m) 18.08.2016

Porsgrunn pf>100m

Som ihuga metal-fan gjennom tredve år gledet jeg meg til denne toppen med det fengende og spennende navnet. Så her var det duket for "helsvart" metalaften....
Startet med å svi en pizza hjemme etter jobb. Måtte bli litt svart i kantene må vite :-)
Deretter mekka jeg en beksvart kaffeskvett til termosen. På med Slayer t-skjorta og helmørke beinklær før jeg stupte ut i den svarte kjerra. Dark Tranquility dundra så gjennom høytalerene.
God stemning.

Parkerte i krysset hvor skogsbilvei går opp mot Metalen. Mange muligheter å parkerer langs veien her. Tok ut sykkelvraket og tråkka opp lia med et djevelsk pågangsmot. Men noget sliten etter to dager med mye motbakker på sykkelsetet. Pælma Scott til skogs ved stor snuplass. Gikk innover på gjengrodd og høyt vegetert hogstbilvei opp til foten av Metalen. Døll hogstfeltetappe, ingen fan av hogstfelt kan man si..
Ved foten av det hellige "fjell" Metalen valgte jeg selvfølgelig svart løype opp et skar. Bratt. Avsluttet med en litt unødvendig klyvelinje opp en skrent for moro skyld.
Flott toppplatå med åpne grunnfjellpartier med ispedde enklaver med tett vegetasjon.
Oppe på toppen ble sigaren og svartkaffen dratt opp av sekken. Det "hellige fjell" var besteget og måtte feires :-)
Fisket fram kamera på vei ned og tok noenlunde samme vei ned. En ung hønsehauk holdt litt leven nede i skogen. En svartspett ytret sine villmarkstoner fra et morkent tre. Sola var kveldsmjuk. Dag skal snart gå over til bekmørk augustnatt. Snart stod Metalen som et mørkt omriss mot den noe lysere horisonten. Da kler denne åskollen navnet med rette \m/